Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af renter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lige et hurtigt spørgsmål: hvordan skal man bogføre renter (altså de indkommende her ved nytår)?

Jeg bruger Billys Billing.

Tak på forhånd,

Christian

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ikke i din kontoliste en konto, der hedder "renter"? Det har jeg da haft i alle de systemer, jeg har haft. I princippet er det jo samme konto som den, du BETALER renter på. Her skal du bare føre den i kredit i stedet for i debet.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Der er noget, der hedder manuel postering, hvor der er noget med kredit/debet, men jeg aner ingenting om det og har aldrig brugt det. Umiddelbart er der ikke en der hedder "renter", men det er meget muligt det går under en anden konto derinde. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg lige slået op i den store kontoplan :-). Kontoen hedder faktisk bare 3714/pengeinstitut. Men der bogfører jeg dem altså.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm der er ikke nogen konto, der hedder det (hvad jeg kan se). Men jeg kan oprette en selv. Skal jeg det? Og skal den være momsfri?

Derudover - hvad skal jeg skrive i kredit, og hvad skal jeg skrive i debet? :)

Tilmeldt 12. Oct 08
Indlæg ialt: 130
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu kender jeg ikke det regnskabsprogram, men jeg vil bare oprette en konto til renterne - kald den evt. "Renter, pengeinstitut".

Kontoen skal være momsfri, da der ikke er moms på renter.

Ellers skal du bare bogfører som normalt. Har du renteudgifter posterer du dem debet på "Renter, pengeinstitut" og kredit på din bank, og har du renteindtægter bogfører du dem kredit på "Renter, pengeinstitutet" og debet bank.

Håber det giver mening

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak - god forklaring. Jeg tror, jeg har gjort det rigtigt nu.

Tak for hjælpen!

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Beigarth:

Nu kender jeg ikke det regnskabsprogram, men jeg vil bare oprette en konto til renterne - kald den evt. "Renter, pengeinstitut".

Kontoen skal være momsfri, da der ikke er moms på renter.

Ellers skal du bare bogfører som normalt. Har du renteudgifter posterer du dem debet på "Renter, pengeinstitut" og kredit på din bank, og har du renteindtægter bogfører du dem kredit på "Renter, pengeinstitutet" og debet bank.

Håber det giver mening

Jeg låner lige tråden, da jeg sidder med samme problem.

Jeg er en af de regnskabs-dummies som gerne vil selv, men ikke nødvendigvis kan uden hjælp. :-)

Den konto "renter pengeinstitut" der skal oprettes... skal den være under "egenkapital"?

Jeg kunne i øvrigt godt bruge en fast rådgiver/revisor til Billys Billing, da vi lige er startet op. Jeg har et par ekstra spørgmål jeg gerne vil have svaret på, samt en kontrol af mine nuværende bogføringer.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Per

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Aaskov:
Den konto "renter pengeinstitut" der skal oprettes... skal den være under "egenkapital"?
Næh næh du - som hovedregel skal indtægter og udgifter ligge i drift - men er du personlig virksomhed, så skal du skattemæssigt dele firmarenten og den personlige - men

opret den som renter i driften - til rente indtægter og udgifter eller en til hver (men svært at tro der ikke er en konto til renter - evt renter og gebyrer samlet i Billy?

Så når du har renteudgift - er det Debet renter i drift og kredit bank (som jo så går ned i beløb) og renter ind - er Kredit renter drift og debet bank, som jo så stiger

Generelt er det dejligt let med alt som går via banken, for da ved du altid at penge ind i banken er debet bank og ud er kredit bank og på den måde ved du altid, at det skal bogføres lige omvendt i driften - er det debet bank - så er det altid kredit i driftskontoen og omvendt MEN jeg tror egentlig Billy er opbygget så du ikke skal behøve tænke så meget på kredit og debet?

Jeg ville tro hvis du hører BB support - at de har en let løsning til renter ind og ud for dig

Det er KLOGT af dig at lige få en der kender BB til at kontrollere dine bogføringer - og om du får de fradrag du skal ha, og ikke tager nogle du ikke skal osv - det er langt billigere at få det korrekt fra start end det er at rette fejl siden

Lav evt en egen tråd SØGER ØKONOMIHJÆLP BILLY B - under freelancer eller Agera.dk (også Amino sag) så får du henvendelser og kan vælge efter pris og andet

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Cookie. Det vil jeg prøve.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)