Hej Amino, Jeg har haft en lærling på kortuddannelses/del aftale fra første gang d. 15/8 2011 hvor den første korte uddannelses aftale blev indgået, der efter er den så blevet forlænget/ændret 11.08.2012.hans kontrakt udløber 6 januar 2013, der efter ønsker jeg ikke mere at have ham og uddannelsesaftalen udløber også naturligt. Jeg har i hele forløbet betalt til feriekonto 12,5%. Sidste gang han var på arbejde var 21.12.2012.Han skriver så pr sms d.26.12.2012 at han har fået en ny mester - hvilket er ok for mig- Eleven mener at han kan få ferie med løn indtil 6 januar og kommer ikke på arbejde mere - for som han siger: det går lige op. men jeg har hele tiden betalt til feriekonto og han har brugt alle sine ferie dage (25)-det har jeg tjekket med feriekonto. spørgsmålet 1 er : har jeg gjort det forkert hele tiden med at betale løn +feriepenge eller skulle han have haft løn med ferie? og i så fald skal jeg så have feriekontopenge tilbage og udbetale til ham? Jeg har gennemlæst samtlige overenskomster og kan ikke finde svar - ferie konto ved det heller ikke....dem har jeg spurgt spørgsmål 2 er: hvornår skal jeg regne hans sidste arbejdsdag hvortil skal han have løn?.Er den sidste arbejdsdag 21.12.2012 eller skal han også have for helligdagene Virksomheden har ikke lukket mellem jul og nytår - det var aftalt at eleven skulle arbejde til og med 31.12.2012 - men nu vil eleven som beskrevet have ferie med løn. Hvor mange dage skal jeg afregne løn for? |
Han skal naturligvis ikke ha både penge ind på feriekonto med 12,5% OG ret til at holde ferie med løn. Om du har gjort ret kan man nok ikke sige uden at kende lærlingekontrakten og evt. overenskomst, men du har vel i alle fald ikke gjort forkert, ved at indbetale.
I princip skal han arbejde til kontrakten udløber og kan ikke selv vælge at holde ferie, og det vil sige til 6/1 hvortil han skal ha løn. Slutter han tidligere, så er det jo i princip misligeholdelse fra hans side, og du skal så efter min opfattelse holde pengene tilbage fra den dato han udeblev og til 6/1 og meddele ham, at han hele tiden har fået feriepenge indsat på feriekonto og det er via feriekonto han må hæve penge, når han holder ferie
(har han aldrig før holdt ferie?)
vh