Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Haster skal lave løn imorgen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har haft en lærling på kortuddannelses/del aftale fra første gang d. 15/8 2011 hvor den første korte uddannelses aftale blev indgået, der efter er den så blevet forlænget/ændret 11.08.2012.hans kontrakt udløber 6 januar 2013, der efter ønsker jeg ikke mere at have ham og uddannelsesaftalen udløber også naturligt.

Jeg har i hele forløbet betalt til feriekonto 12,5%.

Sidste gang han var på arbejde var 21.12.2012.Han skriver så  pr sms d.26.12.2012 at han har fået en ny mester - hvilket er ok for mig- Eleven mener at han kan få ferie med løn indtil 6 januar og kommer ikke på arbejde mere -  for som han siger: det går lige op.

men jeg har hele tiden betalt til feriekonto og han har brugt alle sine ferie dage (25)-det har jeg tjekket med feriekonto.

spørgsmålet 1 er :

har jeg gjort det forkert hele tiden med at betale løn +feriepenge eller skulle han have haft løn med ferie? og i så fald skal jeg så have feriekontopenge tilbage og udbetale til ham? Jeg har gennemlæst samtlige overenskomster og kan ikke finde svar - ferie konto ved det heller ikke....dem har jeg spurgt

spørgsmål 2 er:

hvornår skal  jeg regne hans sidste arbejdsdag hvortil skal han have løn?.Er den sidste arbejdsdag 21.12.2012 eller skal han også have for helligdagene

Virksomheden har ikke lukket mellem jul og nytår - det var aftalt at eleven skulle arbejde til og med 31.12.2012 - men nu vil eleven som beskrevet have ferie med løn.

Hvor mange dage skal jeg afregne løn for?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Han skal naturligvis ikke ha både penge ind på feriekonto med 12,5% OG ret til at holde ferie med løn. Om du har gjort ret kan man nok ikke sige uden at kende lærlingekontrakten og evt. overenskomst, men du har vel i alle fald ikke gjort forkert, ved at indbetale.

I princip skal han arbejde til kontrakten udløber og kan ikke selv vælge at holde ferie, og det vil sige til 6/1 hvortil han skal ha løn. Slutter han tidligere, så er det jo i princip misligeholdelse fra hans side, og du skal så efter min opfattelse holde pengene tilbage fra den dato han udeblev og til 6/1 og meddele ham, at han hele tiden har fået feriepenge indsat på feriekonto og det er via feriekonto han må hæve penge, når han holder ferie

(har han aldrig før holdt ferie?)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 19:29

udlejer:

spørgsmålet 1 er :

har jeg gjort det forkert hele tiden med at betale løn +feriepenge eller skulle han have haft løn med ferie? og i så fald skal jeg så have feriekontopenge tilbage og udbetale til ham? Jeg har gennemlæst samtlige overenskomster og kan ikke finde svar - ferie konto ved det heller ikke....dem har jeg spurgt

Du har gjort det rigtige, det kræver specielle aftaler, hvis man ikke skal indbetale til feriekonto.

udlejer:

spørgsmål 2 er:

hvornår skal  jeg regne hans sidste arbejdsdag hvortil skal han have løn?.

Du skal normalt "betale" for de helligdage der er i løbet af året, så frem til (og med) d. 26. december. Herefter meddeler den ansatte at han tager ferie resten af tiden, og ferie skal han jo selv afregne (hvis han har nogle tilgode hos feriekonto til det pågældende år). Resten af dagene frem til d. 6. januar slipper du altså for at udbetale løn, da han har meddelt ferie...

Det er som regel kun offentligt ansatte der har ferie m/løn, det er en vildfarelse fra den ansatte at tro det anderledes.

Du er helt på det rene, med alt hvad du har gjort.

Den sidste lønafregning dækkende december skal altså være fra 1. december til 26. december.

Angående helligdagenes afregning er jeg ikke 100% sikker på om du skal dække, så tjek den overenskomst som du er bundet op på - hvis du er det? - hvis ikke så tjek alligevel overenskomsten for området, og brug samme model, så er der ikke nogen der kan komme efter dig efterføgende....

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 19:42

Hej igen,

Først tusind tak for de hurtige svar, det er meget værdsat.

Ja, jeg var noget forvirret men er afklaret nu.

godt nytår.

Med venlig hilsen

Lars/ udlejer

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:45

Den ferie som din lærling afholder i ferieåret 1. maj 2012 - 30. april 2013 er optjent i kalenderåret 2011. Da lærlingen først er blevet ansat den 15/8-2011, har du således kun indbetalt feriepenge til FerieKonto for ca. 4½ måned - eller hvad der svarer til ca. 9 feriedage. Men da lærlinge har ret til fuld ferie (5 uger) i det kommende ferieår, så har du ikke indbetalt nok i feriepenge til feriekonto.

Har lærlingen har andet job forud for ansættelsen hos dig, så kan du modregne hans optjente feriepenge fra det tidligere job.

Selvom du ikke har overenskomst i virksomheden, så vil det som oftest fremgå af udddannelsesaftalen, at lærlingen er ansat med overenskomstmæssige vilkår. Afhængig af hvilken overenskomst der er tale om, så skal der enten afregnes fuld løn under helligdage, eller også skulle lærlingen have opsparet en saldo på fritvalgskontoen, som kan komme til udbetaling på helligdage.

Det er svært at give dig et præcist svar på dine 2 spørgsmål, uden at have kendskab til branche, uddannelsesaftale og overenskomstmæssige vilkår i uddannelsesaftalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58

Espresso:
da lærlinge har ret til fuld ferie (5 uger) i det kommende ferieår, så har du ikke indbetalt nok i feriepenge til feriekonto.
Er det noget specielt for lærlinge, for ellers har man vel ikke pligt til andet end at indbetale til feriepenge fra start ansættelse til slut, men er det specielt, at lærlinge altid har ret til 25 dages ferie, fra 1/5 2012 til 30/4 2013 uanset lærlinge ikke har optjent til ferien og kontrakten udløber 6/1-2013 OG så har lærlingen vist i øvrigt ikke arbejdet hele forløbet fra 15/8-20111 men været i et forløb der var ind og ud - men det er jo nok en anden sag?

Hvad skal trådstarter så konkret indbetale til feriekonto i dette tilfælde (bare som tid , ex 12 minus 4,5 md = 7.5 måneds feriepenge?

Du er vel i øvrigt enig i, at lærlingen ikke bare kan kræve at holde ferie hvis intet er aftalt om det, men skal passe sit arbejde frem til kontrakten udløber 6/1-2013? (sikkert ikke til glæde for nogen, men som princip?)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 19:59

lærlingen har optjent 25 feriedage 2011 delvist hos mig delvist hos anden arbejdsgiver  -vi har tjekket hos feriekonto- dagene er brugt.

Der er betalt feriepenge for 2012 til at bruge i 2013

Lærlingen er en tømrerlærling og er kun ansat på en kortuddannelses aftale hvilket vel er væsentligt da han så vil have flere mestre i løbet af uddannelsen.

Tilmeldt 27. Dec 12
Skrevet kl. 20:03

jeg har læst mig til at hvis lærlingen indgik aftale med virksomheden første halvår så skal arbejdsgiver give løn under ferie men er lærlingen ansat i andet halvår skal der indbetales til feriekonto........det er meget forvirrende.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:57

Er det noget specielt for lærlinge

Ja, der er en særskilt bestemmelse for lærlinge i ferieloven.

Cookie:
Hvad skal trådstarter så konkret indbetale til feriekonto i dette tilfælde (bare som tid , ex 12 minus 4,5 md = 7.5 måneds feriepenge?

Det er svært at svare præcist på uden kendskab til uddannelsesaftalen.

Cookie:
Du er vel i øvrigt enig i, at lærlingen ikke bare kan kræve at holde ferie hvis intet er aftalt om det, men skal passe sit arbejde frem til kontrakten udløber 6/1-2013? (sikkert ikke til glæde for nogen, men som princip?)

Helt enig. :-)

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:00

udlejer:
lærlingen har optjent 25 feriedage 2011 delvist hos mig delvist hos anden arbejdsgiver  -vi har tjekket hos feriekonto- dagene er brugt

Hvis lærlingen har fået indbetalt feriepenge svarende til 25 feriedage i optjeningsåret 2011, så kan der kun mangle feriepenge, hvis lønnen hos dig, har været større end det, som lærlingene har optjent hos tidligere arbejdsgiver. Han skal nemlig ikke have lønnedgang ved afholdelse af ferie.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)