Mit første indlæg her på Amino af forventligt mange og har allerede haft stor glæde af medlemmernes bidrag i andres indlæg.
Jeg har allerede søgt i debatterne omkring virksomhedsnavne og har fundet masser af gode informationer, bare ikke én hvori debatten omhandler HVOR meget virksomhedsnavne må ligne hinanden.
Vil umiddelbart tro at nogle eksempler vil være den nemmeste måde at vise hvad jeg søger svar på. Nedenstående er blot eksempler på nogle virksomhedsnavne som ligger tæt op af hinanden:
SuperHosten
SuperHosting
SuperHost
Vil de alle 3 kunne blive godkendt som virksomhedsnavne?
Er helt enig i at en sådan debat godt kan gå hen og blive spændende.
Er meget spændt på at se om der findes et konkret svar derude et sted eller om det vil være subjektive holdninger om hvorvidt man "nasser" på andre virksomheders goodwill ved at registrere et virksomhedsnavn tæt op af andres...
aha - det var ikke dine egne tre selskaber men du vil kalde dit selskab noget der meget ligner et andet navn. Der er ingen fast regel, men dem du nævner som eksempler, tror jeg godt kan give vrøvl - Hvis du tænker Apple - og så forestiller dig at du vil lave et IT selskab der hedder Aple , AppleDK eller bare Apple123 eller lignende, så bliver du givet trukket i retten, så ingen faste regler, men en bedømmelse. Helt som med kopiering af design. Der er ikke en 5% regel, som siger, at bare man kommer mere end 5% eget i, er den god nok
Iøvrigt ville jeg anbefale at være original og aldrig lægger sig op af andre virksomheder for at nasse på goodwill. Mener retten er det er det du gør med dit navn og det ved du jo, for det er formålet, får du vrøvl + de andre nasser jo også på dig automatisk så. Find noget originalt - skab en virksomhed og en egen goodwill. (og det er ikke specielt mod dig for du kan jo lige så godt spørge, fordi du mener nogen nasser på dig)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Takker for svaret John og er helt enig i at et unikt og originalt navn ville være den optimale løsning, men samtidig ville jeg være ked af at navnet ikke afspejler den branche/de produkter som virksomheden beskæftiger sig med. Og eksempelvis med hosting er der ikke ligefrem frit valg på alle hylder længere, så jeg må vel "nøjedes" med det næstbedste hvis de "sigende" virksomhedsnavne allerede er taget.
Jeg er næppe den første der har måttet skære tænder over denne problematik, så vil også gerne høre hvordan det er gået andre som har måttet "nøjedes" med et navn, der ligger tæt op af andre virksomheder OG om det har givet nogen former for stridigheder parterne imellem...
Bare kig på transportbranchen der ligger mange rigtig rigtig tæt på hinanden, der er jo både fordele og ulemper ved det :)
Der er f.eks Pk Transport og så er der PK TRANSPORT der er kun den forskel at det ene er med store bogstaver og det andet med små, men begge godkendt ved skat :)
LIGE netop samme indtryk jeg var af (er dog ret overrasket over dit eksempel med store/små bogstaver )
Sålænge et virksomhedsnavn/varemærke/logo/osv ikke er varemærkeregistreret, kan man anvende det.
MEN man bør naturligvis gøre op med sig selv, hvilke konsekvenser det kan få i fremtiden såfremt blot én af "nære" virksomheder "trade-marker" deres navn og anmoder om at få fjernet/ændret de andre virksomheders.
Lad os endelig få nogle flere kommentarer i tråden. Er dybt imponeret og taknemlig over svartiderne herinde på 2. juledag.
Bare kig på transportbranchen der ligger mange rigtig rigtig tæt på hinanden, der er jo både fordele og ulemper ved det :)
Der er f.eks Pk Transport og så er der PK TRANSPORT der er kun den forskel at det ene er med store bogstaver og det andet med små, men begge godkendt ved skat :)
Tjek cvr.dk
Så er der ikke søgt patent på navnet kan man jo tillade sig at hedde det "samme"
Men find på noget der er anderledes og fanger folket istedet
Det er dog det bedste eksempel jeg længe har set.
Men tager man bagerforrretninger så er der garanteret også mange "guldbagere", "byens bager" og "bjørnebagere"
Takker for svaret John og er helt enig i at et unikt og originalt navn ville være den optimale løsning, men samtidig ville jeg være ked af at navnet ikke afspejler den branche/de produkter som virksomheden beskæftiger sig med. Og eksempelvis med hosting er der ikke ligefrem frit valg på alle hylder længere, så jeg må vel "nøjedes" med det næstbedste hvis de "sigende" virksomhedsnavne allerede er taget.
Så vil du også mene at Google kun er det næstbedste ?. Gad vide hvad det bedste de kunne have valgt så var ?.