Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af driftsmiddel (115%) - modpost til de 15%

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Glædelig jul!

Her er et spørgsmål, som jeg ville være meget glad for, hvis en bogføringskyndig kunne give mig et tip til..

Jeg har købt mig et kontormøbel til 14.079,20 kr + fragt (+ moms på det hele) = 17.999. Som jeg opfatter det, så har jeg ret til at afskrive 115%, såfremt jeg holder det separat i kontoplanen med evt andre 115%-driftsmidler frem til 2017, hvis de ikke er afskrevet inden - hvilket dette jo vil være.

Hvordan bogfører jeg dette?

Normalt ville jeg jo bogføre møblet på min konto 5222 "Driftsmidler, årets tilgang (25% moms)" og modpost på bankkonto - og så afskrive på kontoen ved årets udgang med modpost i driften (min konto 3920). Men det går jo ikke med dette aktiv.

Jeg har oprettet konto 5242 "Driftsmidler 115%, årets tilgang (25% moms)". Men hvordan bogfører jeg de ekstra 15%? Hvor modposteres de?

På forhånd mange tak for svar!

Med venlig hilsen

Søren

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:54

Det mest naturlige vil være at bogføre de 15% på kapitalkontoen (egenkapitalen) når vi taler om et skatteregnskab. Men husk lige på at disse driftsmidler ikke kan straksafskrives i købsåret. Det er prisen for at få de 15% ekstra.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:11

Tak for svaret!

Mvh

Søren

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)