Hej Amino. Jeg skriver fordi jeg så småt er begyndt at opstarte et nyt projekt, som kræver en firmabil. Jeg har CVR nummer og en enkeltmandsvirksomhed, dog er det nye i en helt anden branche. I et begrænset omfang får jeg også brug for den til de eksisterende erinder, men det er så vidt jeg kan forstå at det er sagen ligegyldig. Jeg håber et par kloge eller erfarnehoveder kan overskueliggøre situationen for mig, da de kilder jeg har fundet selv, ikke er til megen gavn. Det ønsker jeg: En Golf (Mk. 2) GTD, eksempelvis fra 1990 med 1.6 liters diesel motor. Formål: Hente og bringe fælge i det meste af landet. Afhængig af omkostninger, også til privat. Så vidt det er muligt, ser jeg helst firmaet betaler forsikringen så jeg ikke først skal betale skat af den løn jeg udbetaler til mig selv og derefter betale forsikring til en bil for firmaet. Det der forvirrer mig mest er forskellen mellem alm. hvideplader, papegøjeplader og guleplader, da man så vidt jeg kan se også kan eje en hvidpladet firmabil i en enkeltmandsvirksomhed. For de fleste herinde vil det med forsikring ikke være en særlig dyr fornøjelse, men da jeg er 18 skal jeg give 12.000 om året i forsikring, det er endda kun for ansvar! Idag giver jeg 9.000 med kasko for min nuværende bil, en Skoda CitiGo. Da det er en helt nye bil, som desuden ikke er særlig stor ønsker jeg ikke at bruge den i stedet for en firmabil. Jeg har brug for begge dele. Hvilke slags plader vil egne sig bedst til mig behov? Skal det være privat eller erhverv? Håber det er nogenlunde forståeligt hvad jeg ønsker svar på, ellers må i spørge. Mvh. Casper L |
Hvis den ikke skal bruges til andet end erhvervskørsel, så skal den da bare på gule plader. Ellers skal du betale moms af den (hvide- og papegøjeplader).
Og forsikringen betaler dit firma naturligvis.