Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af firmabil, hjælp!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 83
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg skriver fordi jeg så småt er begyndt at opstarte et nyt projekt, som kræver en firmabil. Jeg har CVR nummer og en enkeltmandsvirksomhed, dog er det nye i en helt anden branche. I et begrænset omfang får jeg også brug for den til de eksisterende erinder, men det er så vidt jeg kan forstå at det er sagen ligegyldig.

Jeg håber et par kloge eller erfarnehoveder kan overskueliggøre situationen for mig, da de kilder jeg har fundet selv, ikke er til megen gavn.

Det ønsker jeg:

En Golf (Mk. 2) GTD, eksempelvis fra 1990 med 1.6 liters diesel motor.

Formål:

Hente og bringe fælge i det meste af landet. Afhængig af omkostninger, også til privat.

Så vidt det er muligt, ser jeg helst firmaet betaler forsikringen så jeg ikke først skal betale skat af den løn jeg udbetaler til mig selv og derefter betale forsikring til en bil for firmaet. Det der forvirrer mig mest er forskellen mellem alm. hvideplader, papegøjeplader og guleplader, da man så vidt jeg kan se også kan eje en hvidpladet firmabil i en enkeltmandsvirksomhed.

For de fleste herinde vil det med forsikring ikke være en særlig dyr fornøjelse, men da jeg er 18 skal jeg give 12.000 om året i forsikring, det er endda kun for ansvar! Idag giver jeg 9.000 med kasko for min nuværende bil, en Skoda CitiGo. Da det er en helt nye bil, som desuden ikke er særlig stor ønsker jeg ikke at bruge den i stedet for en firmabil. Jeg har brug for begge dele.

Hvilke slags plader vil egne sig bedst til mig behov? Skal det være privat eller erhverv?

Håber det er nogenlunde forståeligt hvad jeg ønsker svar på, ellers må i spørge.

Mvh. Casper L

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 22:27

Hvis den ikke skal bruges til andet end erhvervskørsel, så skal den da bare på gule plader. Ellers skal du betale moms af den (hvide- og papegøjeplader).

Og forsikringen betaler dit firma naturligvis.

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 22:46

Tak, men hvordan er det med hvideplader og firmabil? Da det er en forholdsvis billig bil, så er der ikke den store prisforskel mellem hvid/gul. Så tror jeg at jeg ville fore trække at ligge sæderne ned når det var nødvendigt. (Har søgt lidt rundt, men det meste jeg finde er enten for gammelt eller utroværdigt.)

Hvis jeg skal bruge den privat og erhvervsmæssigt, er det så stadig mig der har bilen og firmaet "betaler" for at bruge den, eller omvendt?

Vil importere en fra sydtyskland, og få den på plader.

Mvh. Casper LSmile

Glædelig jul

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 23:02

Hej Casper.

Der er større prisforskel mellem hvid og gul, da Skovmose stadig hænger fast i myten om, at hvis man bare betaler momsen, så må man køre i den privat. 

Du skal også beskattes privat årligt af 20% af bilens nypris (min. 160K). Så VIDT jeg husker!!

Men du kan helt sikkert finde det mere præcist ved at se tidligere tråde igennem: http://www.amino.dk/search/?s=papegøjeplader

Brænder for business! Altid klar på en Skype snak. "learner882"
Smykker til mænd  

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 23:06

Tak, men det er ikke så meget prisen det drejer sig om. Da bilen alligevel kun koster omkring 20.000. Det er mere hvilke pladeform jeg skal bruge og hvordan der betales.

Mvh

Fra Roskilde
Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 56
Fra  AS Polering & Rengøring Skrevet kl. 09:40

Hvis det er en gammel bil som ikke kommer til og være så meget værd, vil jeg helt klart anbefale dig enten og købe en almindelig hvidplade bil, eller en papegøjepladet bil, som er nedvejet. du vil tjene den hjem rimeligt hurtigt, da du de første 20,000 km vil få 3,80 kr, per km. ved ren gulpladebil, der kan du trække alt fra. men tilgengæld bliver din forsikring endnu dyre end de 12000 du skal betale. 

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Sep 09
Skrevet kl. 09:45

AS-Polering & Rengøring:

Hvis det er en gammel bil som ikke kommer til og være så meget værd, vil jeg helt klart anbefale dig enten og købe en almindelig hvidplade bil, eller en papegøjepladet bil, som er nedvejet. du vil tjene den hjem rimeligt hurtigt, da du de første 20,000 km vil få 3,80 kr, per km. ved ren gulpladebil, der kan du trække alt fra. men tilgengæld bliver din forsikring endnu dyre end de 12000 du skal betale. 

Han får ikke kilometerpenge, hvis det er på papegøjeplader. Kun på hvide plader.

Bliver forsikringen virkelig dyrer, hvis det er en erhvervsbil? Lyder lidt mystisk synes jeg.

Smykker til mænd  

Fra Roskilde
Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 56
Fra  AS Polering & Rengøring Skrevet kl. 09:57

Jeg køre selv på papegøje plader, og jo jeg får kilometerpenge. i mit tilfælde, der vil min forsikring gå fra 2400 til 6700 tror jeg det var, vis den skulle registreres som firmabil. og angående papegøje plader, der vil jeg helt klart anbefale dig og finde en som er nedvejet. ellers koster det dig cirka 10.000 om året i vægt og misundelsesafgift. 

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 14:10

Arh Mikkel, det er ikke sandt, du får km penge lige meget hvad plade der sidder på, selv på cykel får du km penge dog kun 50øre/km

Dog skal det lige siges at en bil før sommeren 97 ikke får papegøjeplader men alm gule plader da der ikke skam betales moms for at bruge den privat, samt den ikke har dt tillæg på 5000kr i ekstra afgift

Go Jul

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Sep 09
Skrevet kl. 00:56

Michael R. Gertz:

Arh Mikkel, det er ikke sandt, du får km penge lige meget hvad plade der sidder på, selv på cykel får du km penge dog kun 50øre/km

Dog skal det lige siges at en bil før sommeren 97 ikke får papegøjeplader men alm gule plader da der ikke skam betales moms for at bruge den privat, samt den ikke har dt tillæg på 5000kr i ekstra afgift

Go Jul

Det giver for mig ingen mening, at skulle kunne få kørselsgodtgørelse, for at køre i en guldpladebil, som virksomheden i forvejen dækker alle udgifter til, herunder brændstof.

Det samme gælder papegøjeplader. Kørselsgodtgørelsen er jo netop sat i verden for at dække private udgifter forbundet med transport til og fra noget erhvervsmæssigt. Men ved både papegøjeplader og gule plader dækker virksomheden i forvejen ALLE udgifter, brændstof inkl. 

Eller tager jeg fejl?

Smykker til mænd  

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)