Hej ... Jeg har igen og igen brug for hjælp:) ... Til opstart af min mands enkeltmandsvirksomhed har vi lånt 150.000 af min bror. Tager ned til banken for at sætte dem ind og bank damen nævner at vi bliver beskatet af dem...? ... Hvordan kan vi undgå dette?... Aftalen er med min bror at vi afdrager med 5000 pr måned og rentefrit... Nu står pengene nede i banken og de indberetter nok til skat?... Kunne vil slippe for beskatningen hvis vi opretter en erhvervkonto og sætter pengene der ind?... Eller laver er gældsbrev med min bror?... Skal j kontakte skat?.... |
I laver et lånebrev - et anfordringslån - og der skriver i ikke noget om hvordan i afdrager (det må i bare holde mellem jer) Lånet er et anfordringslån uden rente - og det betyder at din bror til hver tid kan kræve alle pengene tilbage -
Se det jeg ikke ved er, når lånet er til en virksomhed - men det er det vel ikke - det er mellem bror og søster og der må man gerne låne uden rente og uden skattekonsekvens, når det er anfordringslån = uden rente MIG bekendt. I må så godt vælge at give ham penge tilbage med 5000 pr måned privat om I vil.
Hvis han giver lånet til virksomheden - og ikke ved at I låner dem og skyder ind - så kan der godt være problemer jeg slet ikke her lige ved kaffen kan overskud - men ikke en gang der er jeg sikker, hvis det er et anfordringslån. I låner privat som jeg forstår det - og indskyder under mellemregning beløbet som indskud / gæld fra virksomheden til din mand.
Banken inberetter næppe noget med at lånet er fra den til den, men at kontoen indberettes er jo klart nok
Der er mange gode revisorer herinde som bør kunne svare dig - jeg skynder mig bare, for at tage den værste panik af
vh