Er der nogen der har en idé om hvilke omkostninger som er forbundet med ændring af virksomhedsform, fra enkeltmands, til APS. (El-installatør virksomhed) Jeg har aktiver / egenkapital, samlet over kr. 80.000 (max. kr. 150.000) I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål: - Omkostninger til stiftelse osv. (Revisor / advokat) ? - Kan man nøjes med en registreret revisor, eller skal man anvende en aut. revisor? - Er det nødvendigt med advokat? På sigt regner jeg med at have et par medarbejdere ansat. |
stiftelse ved aport indskud kræver en revisors godkendelse - og jeg mener en registreret sagtens kan. Han skal dog stå inde for vurderingen, og det tager revisor en del for. Det er derfor generelt klart dyrere at stifte ved aportindskud end med 80.000 kontant. Jeg tør ikke anslå pris for visse ting kan være oplagte og lette at vurdere og rigeligt de 80 t værd (lad os sige du har to biler som et autoriserede værksted giver skriftlig pris på at ville købe for 130.000 kr), andre langt vanskeligere.
Bortset fra revisors pris for at attestere aportindskud, så kan de fleste revisorer stifte selskabet uden advokat, og regn med ca 3.000 kr til den omkostning ud over aportindskud. Ring til et par revisorer og hør dem hvad de kan tilbyde dig. Revisor bør absolut også se på, om det er en skattefri virksomhedsomdannelse fra personlig virksomhed til ApS selskab han skal lave - 7
En sådan kan laves 1/1 til 30/6 på basis af regnskabet og betyder, at evt skat af fortjenesten i dit nuværende føres videre som forpligtelse i dit ApS (men det har ikke noget med aportindskud eller pris for det at gøre, det er selvstændigt punkt)
vh