Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Småsag: Maksimum 50.000 inkl. eller plus moms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er beløbsloftet i en småsag, 50.000 inkl. moms eller 50.000 + moms?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 19:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Nicolaj

Det er hovedstolen, der tæller, dvs. dit krav uden renter. Indgår der moms i kravet vil svaret været 50.000 kr. inkl. moms.

Men nu er det sådan at småsagsprocessen er udvidet, så grænsen nu er 100.000 kr. og ikke 50.000 kr.

Håber du kan bruge svaret.

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:12

Tak for svar!

Jeg har sendt krav på henholdsvis 67.500 kr. og 105.000 kr. inkl. moms til 2 forskellige virksomheder. Hvis jeg vælger at køre en småsag, så kan jeg vel godt nedsætte det ene krav fra 105.000 kr. til 100.000 kr., eller?

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 21:25

Det har jeg godt nok aldrig gjort selv. For mig er det ikke, hvis sagen er klar, det helt store at udarbejde en almindelig stævning, som så i stedet følger de "almindelige" procedurer i retten i stedet for småsagsprocessen.

Når det er sagt, må du efter min mening selv bestemme, om du vil give afkald på de 5.000 kr. og på den måde reducere dit krav til 100.000 kr., så du rammer grænsen, men det er da synd at give afkald på de 5.000 kr., er det ikke?

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 23:19

Er det korrekt forstået, at det stadig kun er 50.000 kr., der er beløbsgrænse i småsager, hvis retten også skal tage stilling til skyldsspørgsmål og at 100.000 kr. er ved rene inkassosager?

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 00:40

Retsplejelovens kap. 39 handler om småsager, her er beløbsgrænsen 50.000. (ex. renter og omkostninger) retsafgiften er 500,-

Retsplejelovens kap. 44a handler om betalingspåkrav, her er beløbsgrænsen 100.000, (ex. renter og omkostninger) Hvis der gøres indsigelser iværksættes alm. retssag. Retsafgiften er i dette tilfælde den samme som i en alm. retssag (750 + 1,2% af beløbet over 50.000) sagen behandles ikke efter småsags reglerne hvis hovedstolen er over 50.000,-

En anden ting er adet kan give fin mening at slå lidt af hovedstolen hvis der er mindre uoverensstemmelser.

Men hvad er formålet med spørgsmålet ? hvorfor er du gerne vil have sagerne ind under småsagsprocessen ? 

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 11:06

David Brodin Larsen:
hvorfor er du gerne vil have sagerne ind under småsagsprocessen ? 

For at undvære en dyr advokat Big Smile

3 virksomheder har stjålet tekster fra os. Alle 3 har nu fjernet materialet. De 2 har svaret tilbage på vores henvendelse og erkendt fejlen, men vil ikke betale noget for den uretmæssige brug. Den sidste virksomhed har ikke reageret på vores henvendelser.

Den sidste virksomhed, der ikke har reageret på henvendelser, har kopieret 28 tekster fra vores side og jeg har faktureret dem omkring 100.000 kr. inkl. moms. Kan man køre det som ren inkasso, eller skal skyldsspørgsmålet først afgøres i retten? Hvis det er tilfældet, må jeg jo barbere kravet ned til 50.000 kr. for at køre det som småsag.

Fra Købenavn
Tilmeldt 30. Apr 11
Fra  Stohn & Partnere Advokatfirma Skrevet kl. 12:41
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Nicolaj

Jeg havde i mit indledende svar kun de rene inkassosager, der behandles af fogedretten i tankerne og ikke sager, der behandles af byretterne. David har helt ret i sine henvisninger.

Hvis du skal køre med et betalingspåkrav via fogedretten, må det firma, du har faktureret ikke protestere mod kravet. Firmaet skal altså anerkende at skylde dig det beløb, du kræver.

Rent praktisk foregår det således, at firmaet modtager din påkravsblanket og får en frist til at protestere. Såfremt de ikke protesterer, bliver sagen afgjort med det beløb, du har krævet. Protesterer firmaet, og fastholder du kravet, må sagen behandles af byretten.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nicolaj Thomasen:
For at undvære en dyr advokat Big Smile

Ja sådan en "abekat" er ikke helt billig i drift. 

Jeg havde nok en mistanke om at det var der skoen trykkede Wink  Men du kan jf. retsplejelovens § 259 godt selv gå i retten hvad enten der er tale om en småsag eller ej... Og i praksis er der ikke den store forskel i proceduren på om det er en småsag eller ej.

Du kan kun køre det som inkasso sag hvis du ikke forventer skyldner vil gøre indsigelser (eller har gjort indsigelser) Men i praksis er det lidt ligegyldigt for hvis hovedstolen kommer over de 50.000 og skyldner gør indsigelser mod betalingspåkravet så kommer sagen under alle omstændigheder til at køre efter de almendelige regler.

MEN !! Hvis du ikke har kendskab til retssystemet og til "lidt" jura så får du meget hurtigt klask så det er til at forstå, hvis du forsøger at bevæge dig ud i en retssag på egen hånd... (hvad enten det er smågsagsproces eller ej).

I øvrigt tager retten ikke stilling til  "skyldsspørgsmålet" i den type sager, men om du kan få medhold i din påstand eller om sagsøgte frifindes..

Jeg antager at nærværende indlæg har bibragt den fornødne klarhed.. Hov for pokker ups.. der røg sku en jurist i tastaturet, Cool

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:55

Allan Stohn:

Jeg havde i mit indledende svar kun de rene inkassosager, der behandles af fogedretten i tankerne og ikke sager, der behandles af byretterne

Nå vi har åbenbart sidet og skrevet næsten det samme indlæg samtidig Big Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)