Jeg er i dialog med en hollandsk virksomhed, der ville ansætte mig som salgsansvarlig for det danske marked... Indtil de fandt ud af at de dermed skal have en momsregistreret enhed i DK og det bøvl der dermed er for dem.
Pt. taler vi derfor om en løsning hvor jeg starter et enkeltmandsfirma, der lejer lokaler i København, hvorfra jeg demonstrerer virksomhedens produkter.
Jeg udfakturerer det samlede beløb, der indeholder min grundløn, husleje og salgsprovision hver måned, som en service for virksomheden.
Den reelle handel af produkterne sker mellem den Hollandske virksomhed og kunden direkte.
Er der nogen der har erfaring med denne type konstellation?
Jeg ser ingen problemer i det. Heller ikke nogle rigtige udfordringer. Der skal selvfølgelig bare skrives en kontrakt, hvori de aftalte ting står skrevet, heriblandt det beløb de skal betale månedligt.
Der er også sådan langt de fleste andre agenturer fungerer, bortset fra at der normalvis ikke bliver faktureret nogle faste udgifter, men blot en procentdel (typisk 15% af salget.
Brænder for business! Altid klar på en Skype snak. "learner882" Smykker til mænd
Du skal dog huske, at der er ret skarpe EU regler, der beskytter et agentur temmelig godt. Så selvom det ikke står i kontrakten er det muligt, at du får nogle rettigheder til goodwill samt andet godt, som agenturgiveret måske ikke er helt indstillet på.
Brænder for business! Altid klar på en Skype snak. "learner882" Smykker til mænd