Hej. Har udviklet dette produkt som er et tilbehør til brændeovne. Har ansøgt om patent, og det vil være muligt. Dog er det en dyr fornøjelse, så ville høre om der er en her der kan give mig lidt sparring på om det ville være en god ide. Altså om produktet ville kunne bruges. Mvh morten |
patent? - har du styr på tilbehør - til brændeovne.
- 1
Har du brug for et patent? Et patent er sjældent nogen god beskyttelse mod kopier, det er oftest muligt at bruge finten "invent around". Hvis du har et unikt design (læs: æstetisk flot) kan der måske være en ide i at udtage et mønsterpatent (mener jeg det hedder). Man kan starte med et dansk og derefter udvide til EU indenfor et år. Men ulempen er at patentet er offentligt og detaljeret beskriver det du tager patent på og vil beskytte. Du frigiver dermed opskriften på dit produkt, hemmelighed eller specielle processer i produktionen er ofte meget stærkere metoder til beskyttelse. Mit bedste råd fra pejsebranchen: kør hårdt på og læg en stor afstand til konkurrenter fra starten. Når kopisterne melder sig er du klar med version 2.0. |
Vil du gerne have mere relevant trafik? Så læs min blog om content marketing.
Helt sikkert, tak for svaret. - også derfor jeg gerne ville høre fra en med erfaring.
|
Hej Morten Patent eller brugsmodel Den bredeste beskyttelse får du som regel i form af et patent eller en brugsmodel. Disse rettigheder knytter sig til de tekniske elementer ved din løsning. Hvis din løsning patenteres, vil du derfor være beskyttet selv om en konkurrent ændre lidt på designet (løsningens æstetiske udseende). Udfordringen ved patenter er imidlertid, dels at det er dyrt og dels at det normalt kræver, at der anvendes en professionel patentrådgiver til at formulere ansøgningen. Hvis du selv forsøger at udarbejde en patentansøgning, risikerer du, at små detaljer i ansøgningen kan være ødelæggende for det beskyttelsesomfang du står med i sidste ende. Design Som alternativ eller supplement til en patentansøgning/brugsmodelansøgning kan du design-registrere dit produkt. I gamle dage kaldte man en sådan beskyttelse for en mønster-beskyttelse. Fordelen ved en design-beskyttelse er, at det er relativt billigt og let at få etableret. Ulempen er imidlertid, at beskyttelsesomfanget er relativt smalt – hvis det æstetiske udtryk ændres, vil designet sandsynligvis ikke længere være beskyttet af designregistreringen.
Du er velkommen til at kontakte mig, såfremt du har brug for en uddybende forklaring eller vil drøfte sagen med mig. Jeg tilbyder et gratis uforpligtende møde, hvis det har interesse.
Venlig hilsen Niels Uth Patentrådgiver, cand.scient., ph.d. T. 24 43 82 02 nu@tropa.dk www.tropa.dk |