Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsafregning.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra aabenraa
Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Har en lidt sjov twist med en leverandør... og så komme jeg lidt i tvirl om hvad er rigtigt eller forkert..

Jeg arbejder for en række virksomhed. og har en kunde som vejer tungt på kilometer... dvs. jeg køre ca 2200 km pr mdr for denne virksomhed.

Jeg fakturerer 3,80 pr km . nu er vi så nået over 20000 km og de mener at de der efter skal betale den lave takts for kørsel.....hvilket jeg ikke finder rigtigt..

for så er det ikke rentabelt at udføre opgave for dem, da jeg så få omkostning i min kørsel...    Hvad er rigtigt og hvad er forkert. hvad ville du gøre.......

mvh

morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:28

ren forhandlingssag. De har da et point - grunden til, at satsen for skattefri godtgørelse falder ved over 20.000 km er vel, at man mener at omkostningerne falder. Det er klart, at de første km i en bil koster meget mere end de sidste - de faste omkostninger fordeles jo på langt flere kilometer.

Du kan i princip jo forhandle dig til en hvilken som helst pris per km, men jeg forstår din kunde fuldstændigt, og ville da rette ind hvis det var mig der stod i situationen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:28

n-ielsen:

Jeg fakturerer 3,80 pr km . nu er vi så nået over 20000 km og de mener at de der efter skal betale den lave takts for kørsel.....hvilket jeg ikke finder rigtigt..

for så er det ikke rentabelt at udføre opgave for dem, da jeg så få omkostning i min kørsel...    Hvad er rigtigt og hvad er forkert. hvad ville du gøre.......

Hej Morten,

Der findes ikke noget rigtigt eller forkert her. Det rigtige er udelukkende, hvad I forhandler jer frem til.

Rent skattemæssigt er der ingen problemer med at fortsætte med at fakturere til den høje takst, men ved kørsel over 20.000 km kan du selvfølgelig kun fradrage den lave takst rent skattemæssigt i firmaet, når kørslen skal udbetales til dig selv. 

Et eventuelt overskud på den kundefakturerede kørsel vil bare indgå, som enhver anden almindelig beskattet indtægt i firmaet.

Du skriver, at det ikke er rentabelt at udføre opgaver for virksomheden, uden at du modtager den høje takst. I så fald er der noget, som ikke helt stemmer overens i din forretningsmodel eller i din specifikke aflønning fra virksomheden.

For de 3,80 kr. er jo i visse tilfælde ikke nok til at dække de reelle omkostninger til at holde bil. Har du i den forbindelse regnet ud, hvad dine reelle omkostninger til at holde bil er?

Med et kørselsbehov på 2.200 km pr. måned, så kører du årligt 26.400 km og forskellen er i alt et årligt "tab" på 10.880 kr. ved at du ikke kan fakturere den høje takst, svarende til ca. 907 kr. om måneden.

Er den en anden måde, hvormed du kan pålægge disse 907 kr. om måneden på din afregning?

Hvis du arbejder ca. 50 timer månedligt for kunden, så kan du måske hæve din timeløn med 18 kr., og på den måde tjene dét ind på gyngerne, som du mister på karrusellen.

Var det en løsning?

Alternativt må du jo simpelthen afvise kunden. Der er ingen idé at arbejde for nogen, hvis det ikke kan betale sig. Hvis du er en god leverandør, så vil kunden også acceptere dine krav.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:04

Som lønmodtager kan man rent faktisk godt få fuld kørselsgodtgørelse udover 20.000 km. De 20.000 km. gælder pr. arbejdsgiver og for den enkelte arbejdsgiver men det skyldes udelukkende at man ikke har villet pålægge arbejdsgiverne at skulle føre kontrol over hvad der køres for andre arbejsgivere. Som selvstændigt erhvervsdrivende er det noget andet. Der er man underlagt en fradragsbegrænsning udover de 20.000 km. men derfor kan man jo godt fortsat fakturere den høje sats hvorved der fremkommer et skattemæssigt overskud på kørselsdelen.

Personligt kan jeg godt forstå at en hvervgiver for hvem du kører lige under 30.000 km. ikke vil honorere kørsel med 3,80 kr. pr. km. Når du så samtidig kan opgøre din kørsel for hvervgiveren så fast som du kan er der måske også grund til at stille spørgsmålstegn ved om du overhovedet kan opnå fradrag for erhvervsmæssig kørsel vedrørende denne del. Taler vi om kørsel ud til forskellige af dennes kunder eller taler vi om kørsel til og fra pågældende  hvervgiver, hvorved det måske kan være relevant at tage  den såkaldte 60 dages regel med i betragtning.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra aabenraa
Tilmeldt 14. Sep 07
Skrevet kl. 19:07

Nu er verden så blot at der er forskel på befordring godtgørelse og kørsel...  Jeg vil jo ikke blade skattefradrag og skattefrikørsel sammen med min virksomhed.

Jeg sælger timer og i forbindelse med dem kræver opgave kørsel fra a til b osv. Derfor er km også en del af virksomheden.

At virksomheden så er personlig eget og giver undertegnet den mulighed at udnytte et fradrag kommer jo i princip ikke min kunder ved. for hvis jeg nu skrev jeg har 10 kunder og de øvrige kunde ligeledes køber ydelse med km. så giver dette endnu en ny vinkel.

Jeg vil fastholde mit udgangspunkt . jeg ville jo i princip kunne ændre min km pris til 3.75 eller 5 kr pr km.. der er jo inden lov for hvilkne pris jeg vil have... :-)

mni

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:14

n-ielsen:

Jeg vil fastholde mit udgangspunkt . jeg ville jo i princip kunne ændre min km pris til 3.75 eller 5 kr pr km.. der er jo inden lov for hvilkne pris jeg vil have... :-)

Helt enig.

Men var det ikke netop dét, som din kunde ikke ville acceptere? Altså, at du fastholder din takst på 3,80 kr. pr. kilometer.

Men som jeg også skriver, så ændrer kunden nok mening, hvis du er en god leverandør, som han i øvrigt ikke vil undvære, og du truer med at stoppe samarbejdet, hvis du ikke får dine krav igennem. Med den simple argumentation, at det i så fald, slet ikke kan betale sig at arbejde for ham.

Så betyder de små 11.000 kr. årligt nok ikke ret meget for ham - og i hvert fald slet ikke så meget, som du giver udtryk for, at de penge betyder for dig.

Held og lykke med prisforhandlingerne! Yes

Fra aabenraa
Tilmeldt 14. Sep 07
Skrevet kl. 20:34

Jo- men livet er fyldt med valg og konsekvenser.  Tro blot jeg vil holde fokus på kvalitet af vores opgaveudførsel. og gøre dette issue til en bagatel... som bare er sådan..... så må det briste eller bære....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:38

Enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)