Hej Aminoer Jeg står overfor at skulle ansætter flere freelance promotere meget snart. Hvad skal jeg være OBS på med hensyn til løn, feriepenge osv ? Kan jeg give dem honorar og hvad er relger på det område? Jeg håber at i kan hjælpe mig vider
Hilsen Timm Jakobsen Oplevelsesbureauet Creatonaut creatonaut.dk |
Det afhænger helt af hvordan forholdene er, og ikke af hvad I kontraktligt beslutter.
Hvis de arbejder under din instruks og ikke har økonomisk risiko ved arbejdet, og arbejder flere gentagne perioder, så vil de let ( af skat ) blive set som lønmodtagere, og så skal du give dem helt almindelig løn, formentlig som funktionærer med de rettigheder som du kan google.
Du kan også gi dem timeløn og ja du skal beregne feriepenge for alle ansatte - 12,5% ekstra
Bliver de af skat set som lønmodtagere, så vil du hænge på deres skat, hvis du lønner dem som andet end ansat - og de evt. ikke betaler den b skat de ellers skulle.
Hvis de ikke er under instruks og det er enkelte eller få gange, så vil de kunne være honorar med am bidragspligtig B-skatte indtægt som du skal opgive til skat i e-skatte systemet eller lønsystem -og igen: Ser skat dem som ansatte, så vil du hænge på deres evt. manglende skattebetaling
Hvis de har eget selskab, så kan de sende dig en faktura med moms. Samme som i det forrige, hvis de ikke betaler deres skat og skat bedømmer de ikke var selvstændige men ansatte hos dig, hænger du på skatten af deres "løn"
Det er med andre ord ikke noget med hvad man aftaler eller om den "ansatte" har firma at fakturere fra, men det faktuelle i jobbet som afgør det.
Det afgørende er derfor at beslutte om de er ansatte eller ej http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 kan gi dig et muligt svar
Du skal, hvis det er over 8 timer om ugen være meget obs på at de nok som promotere vil kunne være funktionærer og du skal lave ansættelses brev osv i.h.t. funktionærloven -
vh