Jeg har brug for hjælp - jeg håber her er nogen der kan hjælpe. Min veninde og jeg har en virksomhed sammen. Da vi går under kategorien "kunstnerisk virke" er vi ikke momsregistrerede (vi underholder) Vi har længe talt om at købe en bil i virksomheden. Men er der nogle der kan fortælle os hvad der er bedst at gøre? Som det er nu, bruger vi vores egne biler og får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster. Dvs. 3,80 kr pr km. indtil 20.000 km pr. person.
Men hvordan kan vi regne ud om det er en bedre forretning for os at købe en bil i virksomheden i stedet? Vi kører mellem 40-50.000 km om året. Og lige en anden ting også: Når vi ikke er momsregistrerede, kan vi så købe en bil på gule plader? Og hvor stor er forskellen rent økonomisk hvis vi vælger en bil vi også må køre privat i, fremfor en bil vi KUN må køre erhvervsmæssigt i. Vil det bedre kunne betale sig for os at købe en bil på hvide plader og så bare hive sæderne ud? Vi har nemlig brug for en stationcar med rigtig meget plads i. Jeg håber der sidder en amino´er eller flere der kan hjælpe os med disse spørgsmål. |
Da I ikke er momsregistreret er der ingen grund til at købe en gulpladebil, men i kan godt købe en gulpladebil eller papagøjeplader. de er også billigere.
Med det kørsel bør det være en nyere bil der køre langt på literen.
I må regne ud hvad koster det at have den nye bil i vægtafgift forsikringer dæk benzin olie afskrivning (afskrives måske over 5 år) .
I må kunne bruge de omkostninger i har på de nuværende biler til sammenligning. Da I fører kørebog kan se km privat/ erherv.
Hvor meget brændstof til erhverv. antal dæk, skønnet rep mm.
mod hvor meget fik i kørselgodtgørelse sidste år til sammenligning.