Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil - hvordan???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for hjælp - jeg håber her er nogen der kan hjælpe.

Min veninde og jeg har en virksomhed sammen. Da vi går under kategorien "kunstnerisk virke" er vi ikke momsregistrerede (vi underholder)

Vi har længe talt om at købe en bil i virksomheden. Men er der nogle der kan fortælle os hvad der er bedst at gøre?

Som det er nu, bruger vi vores egne biler og får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster. Dvs. 3,80 kr pr km. indtil 20.000 km pr. person.

Men hvordan kan vi regne ud om det er en bedre forretning for os at købe en bil i virksomheden i stedet? Vi kører mellem 40-50.000 km om året.

Og lige en anden ting også: Når vi ikke er momsregistrerede, kan vi så købe en bil på gule plader? Og hvor stor er forskellen rent økonomisk hvis vi vælger en bil vi også må køre privat i, fremfor en bil vi KUN må køre erhvervsmæssigt i.

Vil det bedre kunne betale sig for os at købe en bil på hvide plader og så bare hive sæderne ud? Vi har nemlig brug for en stationcar med rigtig meget plads i.

Jeg håber der sidder en amino´er eller flere der kan hjælpe os med disse spørgsmål.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 17:53

Da I ikke er momsregistreret er der ingen grund til at købe en gulpladebil, men i kan godt købe en gulpladebil eller papagøjeplader. de er også billigere.

Med det kørsel bør det være en nyere bil der køre langt på literen.

I må regne ud hvad koster det at have den nye bil i vægtafgift forsikringer dæk benzin olie afskrivning (afskrives måske over 5 år) . 

I må kunne bruge de omkostninger i har på de nuværende biler til sammenligning. Da I fører kørebog kan se km privat/ erherv.

Hvor meget brændstof til erhverv. antal dæk, skønnet rep mm.

mod hvor meget fik i kørselgodtgørelse sidste år til sammenligning.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:35

idaguldborg:

Min veninde og jeg har en virksomhed sammen.

For lige at afklare dette, så ved jeg fra anden tråd, at I ikke driver en fælles virksomhed, men at I hver især modtager B-indtægter fra jeres forskellige arbejdsgivere.

Det er vigtigt at I forstår, at I netop ikke driver en fælles virksomhed i øjeblikket.

Jeg vil anbefale jer at få registreret et I/S eller lignende, da I derved får styr på selve firmastrukturen.

Nå, det var lige for at afklare dette, og på ingen måde for at skræmme jer - det er kun ment som en venlig hjælp! Smile

idaguldborg:

Men hvordan kan vi regne ud om det er en bedre forretning for os at købe en bil i virksomheden i stedet? Vi kører mellem 40-50.000 km om året.

Med dette kørselsbehov, så er der et stort potentiale i virksomheden, og især da I er to personer. Med 40-50.000 km årligt, så er der jo et skattefrit potentiale på ca. 150.000 kr. - ca. 175.000 kr. at fordele imellem jer årligt.

Det mest optimale er svært at rådgive om, uden at kende nærmere til jeres forhold, men mit umiddelbare gæt ville være, at I hver især anvendte en privat papegøjepladebil.

Som I driver jeres aktiviteter på i dag, så kan I ikke købe en bil i virksomheden, simpelthen fordi I ikke driver en virksomhed, men udelukkende modtager personlige B-indtægter.

idaguldborg:

Og lige en anden ting også: Når vi ikke er momsregistrerede, kan vi så købe en bil på gule plader? 

Nej, for den vil i så fald være på papegøjeplader.

Det er kun virksomheder, som kan købe gulpladebiler, men det har ikke noget at gøre med, om man kan fradrage momsen på bilen.

En virksomhed, der ikke er momsregistreret, kan godt købe en gulpladebil, men den kan bare ikke fradrage momsen. Det vil i sagens natur så være en dum idé at købe en gulpladebil, når man alligevel ikke kan fradrage momsen.

En papegøjepladebil vil derfor være det rigtige valg.

idaguldborg:

Og hvor stor er forskellen rent økonomisk hvis vi vælger en bil vi også må køre privat i, fremfor en bil vi KUN må køre erhvervsmæssigt i.

Det afhænger af, hvilken bil I køber, og hvordan jeres kørselsmønstre privat/erhverv er. 

Med jeres kørselsbehov, så vil jeg tro, at en privat papegøjepladebil vil være det bedste valg.

idaguldborg:

Vil det bedre kunne betale sig for os at købe en bil på hvide plader og så bare hive sæderne ud? Vi har nemlig brug for en stationcar med rigtig meget plads i.

Det vil på ingen måde kunne betale sig.

Biler på hvide plader er meget dyrere i afgift end biler på papegøjeplader.

idaguldborg:

Jeg håber der sidder en amino´er eller flere der kan hjælpe os med disse spørgsmål.

Jeg håber, at jeg hjalp jer videre... Ellers så spørg igen! Big Smile

Men jeg siger det dog lige igen (og det er absolut venligt ment), skynd jer at få oprettet et I/S i stedet for den måde I driver "virksomhed" på nu. Med et I/S har I mange flere muligheder for fradrag, og hele regnskabet vil være nemmere at gå til. 

Som nævnt tidligere, så driver I jo netop ikke en fælles virksomhed i dag, men er to personer, som modtager B-indtægter fra forskellige arbejdsgivere.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:39

Det bedste er helt klart at have bilen privat og få statens takst pr. kilometer. Hvis i køber en bil, så bliver i beskattet af bilens værdi, hvis i vil kører i den privat også.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:51

Camilla Grønberg:

Det bedste er helt klart at have bilen privat og få statens takst pr. kilometer. 

Hvordan kan du sige det så skråsikkert, uden at have beregnet på de forskellige modeller?

Camilla Grønberg:

Hvis i køber en bil, så bliver i beskattet af bilens værdi, hvis i vil kører i den privat også.

Nej ikke nødvendigvis.

Der kunne laves en model, hvor bilen indgår som et blandet driftsmiddel, og så vil man ikke blive beskattet af fri bil.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:55

Vi har lavet så mange beregninger sammen med vores revisorer og de siger allesammen det samme. 

Køb bilen privat, det er kun hvis du næsten bor i bilen, det kan betale sig. Og ja, så skal bilen helst ikke være for dyr...

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:58

Martin E. Jensen:

Det vil på ingen måde kunne betale sig.

Biler på hvide plader er meget dyrere i afgift end biler på papegøjeplader.

Det kommer da helt an på om man f.eks. køber blien i tyskland og hiver sæderne ud inden man betaler afgift for den.

Nogle gange kan det faktisk godt betale sig...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:03

Camilla Grønberg:

Vi har lavet så mange beregninger sammen med vores revisorer og de siger allesammen det samme. 

Køb bilen privat, det er kun hvis du næsten bor i bilen, det kan betale sig. Og ja, så skal bilen helst ikke være for dyr...

Her bringer du jo en parameter på banen - at bilen ikke skal være for dyr. 

I det tilfælde at man kører mange erhvervskilometer og få privatkilometer i en dyr bil, så vil det nemlig ikke kunne svare sig at holde bilen privat, frem for at holde den som et blandet driftsmiddel.

Men det er klart, at når du selv sætter parametrene, så er det nemt at være skråsikker... men det er ikke god rådgivning! Wink

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:06

Camilla Grønberg:

Det kommer da helt an på om man f.eks. køber blien i tyskland og hiver sæderne ud inden man betaler afgift for den.

Så har man jo heller ikke købt en bil på hvide plader!!! Big Smile

Men selvom man køber en bil i Tyskland, og derefter sætter hvide plader på den (frem for papegøjeplader), så vil man jo stadig ende op med en høj afgift.... uanset, hvor mange sæder man har hevet ud af den.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Fra  Fatsak Skrevet kl. 00:13

Martin

Man kan da godt købe en bil i Tyskland med sæder bagi og lave den om til en gulpladebil og slippe for den høje afgift.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)