Hejsa jeg har lige lidt spørgsmål jeg kan læse mig til rundt omkring at man har et vidst fradrag på "energiafgift" og "kvælstofafgift". Men hvor taster man disse ind henne? F.eks. på co2-afgift så kan jeg blot taste den ind i forbindelse med moms angivelse, se link: http://cl.ly/image/4504003Z2943 Spørgsmål 1) Men jeg kan ikke finde noget sted at taste energiafgift og kvælstofafgift ind henne? Desuden: Spørgsmål 2) Jeg kan se når jeg trykker på det lille spørgsmålstegn ved købsmoms at der bl.a. står "- moms af varekøb fra momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande" se link: http://cl.ly/image/1M1K2c1x1E1j og her opstår forvirringen så. Jeg var ellers af den overbevisning at i moms angivelsens del "Købsmoms" var det kun moms af køb i DK, og at moms af køb uden for DK men i et EU land, skulle jeg søge refunderet direkte hos landet, gennem Momsrefusion i tast selv. Men nu kan jeg så se at jeg også har mulighed for at taste den ind her. Hvordan fungere det så helt præcist? a) Man vælger selv om man vil søge moms'en refunderet, eller trække den fra som fradrag i momsregnskabet? b) Man søger moms'en refunderet, trækker den fra som fradrag i momsregnskabet, og når den bliver refunderet så ligger man den ind som salgsmoms? c) en helt anden løsning? På forhånd tak |
Michel Moore:Men jeg kan ikke finde noget sted at taste energiafgift og kvælstofafgift ind henne?
Energiafgift er en fællesbetegnelse for olie-, gas- og elafgift.
Kvælstofafgift er kun relevant, hvis du driver landbrug eller gartneri. Gør du det?
Michel Moore:Jeg var ellers af den overbevisning at i moms angivelsens del "Købsmoms" var det kun moms af køb i DK, og at moms af køb uden for DK men i et EU land, skulle jeg søge refunderet direkte hos landet, gennem Momsrefusion i tast selv. Men nu kan jeg så se at jeg også har mulighed for at taste den ind her. Hvordan fungere det så helt præcist?
a) Man vælger selv om man vil søge moms'en refunderet, eller trække den fra som fradrag i momsregnskabet?
b) Man søger moms'en refunderet, trækker den fra som fradrag i momsregnskabet, og når den bliver refunderet så ligger man den ind som salgsmoms?
c) en helt anden løsning?
Svaret er C.
Det har nemlig intet at gøre med den moms du har betalt i udlandet, men har i stedet noget at gøre med den moms du IKKE har betalt i udlandet.
Når man køber momsfrit i EU og i visse tilfælde i resten af verden, så er der en omvendt betalingspligt, således at du som køber skal indbetale salgsmomsen til den danske stat på sælgers vegne.
Som erhvervsdrivende vil du dog som oftest have mulighed for at fradrage momsen igen, og det skal du så gøre i feltet for købsmoms.