Trin 1. Personer/Netværk til ideudvikling søges Trin 2. Udviklere søges, ideen her er at produktet skal have kommerciel værdi, således at det er økonomisk attraktivt at drifte produktet. Det skal altså helst blive en rentabel forretning at bidrage. Sagen kort: Jeg har haft fornøjelsen af at facilitere en længerestrakt udvikingsproces på handicapområdet i Assens Kommune. I den forbindelse er der opstået en spændende ide omkring en tilgængelighedsportal. Folks forudsætninger for at deltage i processen har været at de har et handicap eller er pårørende til en med handicap. På den måde har projeket åbnet øjnene for at der er en masse problemer for en relativt stor samfundsgruppe. Nogle af problemerne kan håndteres inden for eksiterende teknologi, såfremt den rettes til målgruppen, andre kræver at der arbejdes med nye løsninger. Ideen er nu at forsøge at etablere et netværk med forskellige partnere der kan understøtte finansieringen og bistå en proce omkring fundraising. Det kan fx være Dansk Handicapforbund, interesserede kommuner mm. Herefter er der den kommersielle del, hvor jeg har brug for sparring. Er der nogle der synes det er interresant, hører jeg gerne nærmere og uddyber naturligvis processen. Jeg vil også meget gerne modtage gode råd, evt. henvisinger til nogle der arbejder med innovation. På forhånd tak Jakob Albrechtsen |
Hej Jakob
Vi har en hel del erfaring med at hjælpe med produktudvikling, og hjælper en del forskellige iværksættere og virksomheder med at komme fra idé, til de står med en færdig prototype i hånden.
Et eksempel er udvikling af en vandseng til for tidligt fødte børn.
http://www.moef.dk/cases-single/article/konstruktion-af-kuvoeseinventar-hjaelper-for-tidligt-foedte/
I dette tilfælde blev prototypen både brugt til "proof of concept", men også til at fremvise for potentielle investorer.
En idé til finansiering kunne eventuelt være crowd funding (som f.eks. kickstarter.com). Hvis idéerne er gode og i den gode sags tjeneste vil sådanne projekter have god chance for at blive støttet økonomisk...bare en løs tanke.
Jeg står meget gerne til rådighed, hvis du har nogle spørgsmål.
Mvh. Kristoffer Kelstrup Sabroe
www.moef.dk/produktudvikling