Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af computer og køb af ny

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I min enkeltmandsvirksomhed købte jeg i juli 2011 en ny iMac computer til 7200 kr eks. moms.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at købe en ny iMac som lige er kommet på gaden. Den koster 9700 kr eks. moms.

Hvordan er det nu med reglerne? Kan jeg blot sælge min nuværende computer på den Blå Avis, og så gå ud og købe en ny computer?

Og hvordan så med moms, skat mm. vedr. salget af computeren?

Håber I har et par råd til mig.

Venlig hilsen 

Anders : )

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

du må sælge den gamle i DBA - men som selskab der jo ejer den - med moms - og den moms skal du så ha som salgsmoms og resten af prisen som indtægt, da du jo har trukket moms fra og straksafskrevet den gamle.

Den nye køber du bare, men den gamle ejer selskabet og du skal sælge den med moms til en normal markedspris, som du jo altid vil få fra DBA - og ikke bare til din lillebror for en slik inkl moms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Tror jeg har forstået det, men lige for at skære det ud i pap:

- Nuværende computer sælger jeg til en privat køber på DBA med faktura, f.eks. 6000 kr inkl. moms. Bogføre det hele som indtægt.

- Ny computer køber jeg i en computerforretning som normalt ved køb af ting til virksomheden. Bogføre det hele som udgift.

Det lyder jo meget logisk : )

Hav en god aften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep helt normalt som du beskriver det - faktura med moms bogføres som indtægt med moms fra salget og faktura med moms som udgift ved købet

God aften til dig også

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis købet er bogført som en udgift (straksafskrivning af hele udgiften) skal det ind som indtægt. Er det derimod bogført som tilgang på driftsmidler og afskrevet med 25% årligt skal det føres som afgang på driftsmiddelsaldoen. Jeg tror de fleste har taget det fulde fradrag med det samme og at Cookies  svar dermed er korrekt.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan står man som sælger i denne situation. Normalt ved privat brugtsalg overgår en eventuel reklamationsret, men når man sælger som virksomhed, giver man så kunden ét års garanti?

Og SKAL kunden have en faktura med, eller skal man bare selv bogføre salget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

kunden skal givet ha en helt normal faktura - det gælder ved alle salg - og med moms. Der er vel ikke normalt 1 års garanti på en brugt genstand - jeg ville tro man giver kunden kopi af det oprindelige køb hvis der stadigt er forhandler garanti på men det er langt fra mit speciale, måske dette gør dig klogere

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugt 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)