Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med webudvikler

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 4. Dec 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere .sql filer, ingen af dem hedder dog database.sql, jeg har til gengæld en database.mysqli.php fil!

Men jeg ved desværre næsten ligeså lidt om det it-tekniske som Jørgen, så jeg skyder lidt med spredehagl som i nok kan fornemme.

Det drejer sig om websitet creatio.nu

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 111
Fra  2nd Level Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Taus,

Mit navn er Henrik Holm Nielsen, og jeg lever af at udvikle, levere og håndtere Joomla baserede hjemmesider, og synes derfor lige jeg vil give mit besyv ifm. din flytning af hjemmesiden til en anden server.

Biblioteket /libraries/joomla/database har ikke noget med MySQL databasen at gøre, men er en række libraries til selve Joomla installationen.

Selve databasen kan du skaffe dig på flere måder, via fx. phpMyAdmin som er et MySQL database administrations værktøj. Man skal dog have lidt kendskab til programmet, for at benytte det...

I stedet vil jeg anbefale dig, at installere programmet Akeeba Backup i din Joomla installation - hvis du stadig har adgang (og superadmin rettigheder) til den. Med Akeeba backup kan du producere en backup som indeholder alle filer samt databasen - og fremfor alt, et installationscript som gør reetableringen af jeres Joomla hjemmeside til en leg - og ikke bør tage mere end 5 min., når først filerne er flyttet til den nye webserver.

Akeeba kan hentes i en gratis version, og du får også brug for deres "Kickstart" filer til at udpakke og installere backuppen på den nye webserver.

Løber du sur i processen, så skriv endelig til mig eller nogen af de andre herinde som kender til processen, så skal vi hurtigt hjælpe dig videre - for det er heldigvis hverken svært eller kompliceret, når man har prøvet det et par gange :)

Bemærk: Da jeres website er baseret på en forholdsvis gammel udgave af Joomla, skal i benytte en lidt ældre version af Akeeba Backup - nemlig ver. 3.4.3 som i finder her :)

Tilmeldt 4. Dec 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input!

Det er netop Akeeba jeg har taget en backup med. En sådan backup indeholder altså alt hvad der skal til for at starte siden op hos en ny host? 

Kan det blive et problem, at der allerede ligger indhold på vores domæne (creatio.nu) hos den oprindelige host?

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 94
Fra  RT-Web Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se domænet er registreret til "Larsen Data v/Peter Larsen" går ud fra dette ikke er en af jer. Hvis i ikke står som ejer/administartor af dette domæne, kan det muligvis give problemer i forhold til at flytte domænet til en ny udbyder.

Men ellers ja så har du de nødvemdige resourcer til at genskabe siden hos en ny host.

Når først domænet peger over til en ny host og hjemmeside kører der, kan det ikke give problemer med det indhold der måtte være på den gamle host.
Dette fordi domænet jo ikke længere peger på det tidligere indhold.

Men jeg har dog flere gange været ude for kunder som er blevet "uvenner" med deres webudviklere, hvor udvikleren konsekvent holder fast på domæne osv og lader hjemmesiden køre for at genere dem. Her kan det give problemer i forhold til "Duplicate content" o.lign. som derved kan tvinge jer til at skifte indhold osv ud. (Jeg har dog kun hørt om det er gået så vidt for en kunde 1 gang før).

Mvh Rune Thagaard

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Rune Thagaard:
Jeg kan se domænet er registreret til "Larsen Data v/Peter Larsen" går ud fra dette ikke er en af jer. Hvis i ikke står som ejer/administartor af dette domæne, kan det muligvis give problemer i forhold til at flytte domænet til en ny udbyder.

Larsen Data er gratisdns.dk, hvis i selv har adgang til at styre jeres konto hos gratisdns, så gå ind http://admin.gratisdns.dk når i skal pege domænet på en ny server. Hvis i ikke har adgang må i bede webudvikleren om koden til jeres konto eller få ham til at overdrage domænet til en anden gratisdns.dk brugerkonto som i styrer.

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 111
Fra  2nd Level Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

TausAndersen:

En sådan backup indeholder altså alt hvad der skal til for at starte siden op hos en ny host? 

Ja - hvis det da du tog backuppen, også inkluderede databasen i jobbet (Full site backup), så vil den indeholde både filer & database!

TausAndersen:
Kan det blive et problem, at der allerede ligger indhold på vores domæne (creatio.nu) hos den oprindelige host?

Kun hvis det er noget du skal gemme, og ikke vil risikere bliver overskrevet. Hvis der ligger indhold i forvejen, som ligger i foldere/filer som hedder det samme som de gør i  din Joomla installation, så vil du formentlig løbe ind i problemer. Men hvis dit eksisterende indhold ligger i andre underfoldere end Joomla - så bør du ikke få problemer.

Men - for at være helt sikker på at der ikke sker ulykker, så sørg for at tage en backup af det eksisterende indhold på den oprindelige host. Eller hvis det ikke skal bruges, så slet det inden du restorer Joomla.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)