Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Analytics giver mig ikke brugbare resultater

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Aminoboere!

Jeg har i årevis nu brugt Google Analytics til at forsøge at få et overblik over rentabiliteten af markedsføringen i mine firmaer, men hver gang jeg skal bruge data til at planlægge næste års markedsføringskanaler løber jeg ind i de samme problemer / usikkerheder med mine data.

Måske er der nogen der kan se det hele lidt klarere end mig og kan give mig gode idéer til hvordan jeg kan forbedre..

Jeg sidder med flg. problemstillinger/usikkerheder, som jeg har svært ved at løse. Spørgsmålet er: KAN DE løses? eller må jeg affinde mig med at jeg ikke kan få lige så entydige resultater som en ordinær webshop og at jeg må skyde i tågen med min markedsføring..

- under 25% af henvendelser i mit grupperejsebureau ender med at resultere i et salg, men tilgengæld er omsætningen per salg sjældent under 10.000, så hvis der er forskel i konverteringsraten fra henvendelse til salg mellem kilderne er mine data ubrugelige. Jeg synes ikke det er helt præcist nok at regne med at det bare er det samme. Hvad kan jeg gøre for at komme ud over det her? 

- rigtig meget af vores trafik er ifølge analytics brandsøgninger og direkte trafik (op til 80%), hvilket skulle pege i retning af at mange hører om os via vores offline markedsføring (pr, tilfredse kunder osv.), men når vi spørger kunderne selv hvordan de første gang hørte om os. svarer de næsten alle "google søgning". Det giver absolut ingen mening! Her må hypoteserne være
a) en stor del af kunderne har fundet os på google uden at konvertere i første omgang (hvilket giver mening i forhold til produktet), og har så senere søgt på vores brand / gået direkte ind på siden
  b) kunderne misforstår spørgsmålet og vælger "Google Søgning", selvom de kender os fra tidligere, hvilket også giver mening da vores PR dækning har været massiv, og da vi ved at mange kunder taler om os efter at have været afsted.

- både beslutningsprocessen og salgsprocessen er så lang, at jeg forestiller mig der er meget usikkerhed / støj her. vores grupperejse produkt er naturligvis sjældent noget man køber første gang man hører om det, og selv når kunderne har henvendt sig kan der gå uger / måneder før de er færdige med planlægningen og tager den endelige beslutning om at skulle afsted på tur, så jeg forestiller mig at en originale kilde sjældent er den Analytics angiver, da de sandsynligvis har besøgt vores site adskillige gange, måske fra flere computere før de betaler..

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

og så glemte jeg selvfølgelig et punkt

- En stor del af vores brandsøgninger figurerer under organisk søgning istedet for direkte, som de burde - og jeg tror også det kunne være meget brugbart at opdele søgeforespørgslerne i 8-10 overordnede grupper, fx. generelle rejsetermer. termer specifikke for et af vores rejsemål, osv. Jeg ved at det er muligt at sætte op under multi funnel conversion rapporterne, men kan man gøre noget lignende så det gælder hele rapporten?

... måske har jeg behov for et par timer med en specialist :)

Fra Brøndbt Strand
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 414
Fra  Kipimo Webjuice.dk Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Mads

Der er ikke et ja/nej svar til det spørgsmål ;)

Det er komplekst, specielt som du nævner - flere trafikkilder, evt. flere computere mv.

Flere trafikkilder kan vi sagtens arbejde med, som du selv nævner, så er Multi Funnel Attribution vejen frem for at få en bedre forståelse. Formentlig bliver det muligt at tillægge forskellige modeller af værditilførsel indenfor de næste måneder.

Du kan godt dele søgeord op i grupper, enten med avancerede segmenter eller evt. med et dashboard.

Jeg kan godt hjælpe dig med at nå så langt du kan med dine data, men jeg har først tid i det nye år.

Partner i digitalbureauet Ambition, samt ejer af webshoppen https://froesnapperen.dk/ 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Jacob.

Jeg har nu brugt et par dage på at gennemgå alt vores data fra 2011 og 12, og det gav faktisk nogle rigtig interessante indsigter. Med en opdeling i 10 søgeordsgrupper og et par grupper til de resterende traffikkilder ser det ud til at være muligt at sammenligne de to datakilder og give et godt bud på den reelle værd og vigtigheden af hver kilde.

Disse indsigter bør næsten kunne halvere vores adwords budget, og har givet mig blod på tanden for at komme igang med endnu mere analysearbejde..

Du må altså stadig meget gerne give en mail eller et kald når du har tid i det nye år :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)