hej Aminoboere! Jeg har i årevis nu brugt Google Analytics til at forsøge at få et overblik over rentabiliteten af markedsføringen i mine firmaer, men hver gang jeg skal bruge data til at planlægge næste års markedsføringskanaler løber jeg ind i de samme problemer / usikkerheder med mine data. Måske er der nogen der kan se det hele lidt klarere end mig og kan give mig gode idéer til hvordan jeg kan forbedre.. Jeg sidder med flg. problemstillinger/usikkerheder, som jeg har svært ved at løse. Spørgsmålet er: KAN DE løses? eller må jeg affinde mig med at jeg ikke kan få lige så entydige resultater som en ordinær webshop og at jeg må skyde i tågen med min markedsføring.. - under 25% af henvendelser i mit grupperejsebureau ender med at resultere i et salg, men tilgengæld er omsætningen per salg sjældent under 10.000, så hvis der er forskel i konverteringsraten fra henvendelse til salg mellem kilderne er mine data ubrugelige. Jeg synes ikke det er helt præcist nok at regne med at det bare er det samme. Hvad kan jeg gøre for at komme ud over det her? - rigtig meget af vores trafik er ifølge analytics brandsøgninger og direkte trafik (op til 80%), hvilket skulle pege i retning af at mange hører om os via vores offline markedsføring (pr, tilfredse kunder osv.), men når vi spørger kunderne selv hvordan de første gang hørte om os. svarer de næsten alle "google søgning". Det giver absolut ingen mening! Her må hypoteserne være - både beslutningsprocessen og salgsprocessen er så lang, at jeg forestiller mig der er meget usikkerhed / støj her. vores grupperejse produkt er naturligvis sjældent noget man køber første gang man hører om det, og selv når kunderne har henvendt sig kan der gå uger / måneder før de er færdige med planlægningen og tager den endelige beslutning om at skulle afsted på tur, så jeg forestiller mig at en originale kilde sjældent er den Analytics angiver, da de sandsynligvis har besøgt vores site adskillige gange, måske fra flere computere før de betaler.. |
og så glemte jeg selvfølgelig et punkt
- En stor del af vores brandsøgninger figurerer under organisk søgning istedet for direkte, som de burde - og jeg tror også det kunne være meget brugbart at opdele søgeforespørgslerne i 8-10 overordnede grupper, fx. generelle rejsetermer. termer specifikke for et af vores rejsemål, osv. Jeg ved at det er muligt at sætte op under multi funnel conversion rapporterne, men kan man gøre noget lignende så det gælder hele rapporten?
... måske har jeg behov for et par timer med en specialist :)