Outbackboots.dk er min søsters webshop og jeg forsøger, efter fattig evne, at komme med indspil på SEO og markedsføring. Da jeg så DR's julekalender i går, lagde jeg mærke til at en af hovedpersonerne bruger en vinterhue, som sælges på Outbackboots. Jeg har tidligere set at hovedpersonen i den norske filmserie 'Varg Veum' bruger støvler, som er helt de samme som sælges i butikken. Nu er spørgsmålet, hvordan kan dette bruges i markedsføringen af Outbackboots.dk? Er det tilladt at bruge dele af et stilbillede fra Varg Veum-filmene eller DR's julekalender i en reklame? Umiddelbart vil jeg tro at svaret er 'nej'. Men de som kender til polemikken omkring 'approproation art' inden for foto-kunst (dvs. fotos af andres fotos) kan måske komme med et andet svar? Kan jeg skrive en reklametekst hvor der f.eks. står: "Varg Veum bruger Blundstone 550"? Kan jeg skrive en reklame for huen, hvor der står "Huen er set i DR's julekalender"? På forhånd tak for svar og synspunkter. - Søren. |
Hej Søren,
Det er bestemt markedsføringsværdigt på den ene eller den anden måde. Eksempelvis er smykkebrandet JEWLSCPH rigtig god til at fortælle når nogle af deres smykker bliver set i tv. Det kunne være over FB eller gennem en note i en pressemeddelelse.