går ud fra du taler om en personligt ejet virksomhed. Jeg TROR ikke det gør forskel om det er i virksomheden eller i personen - men som jeg mener at huske, og understøttet af en googling så kan det afhænge af typen af legat. Generelt er de skattepligtige men der er undtagelse som f.eks. studie legater og legater til videnskabelige formål - ved ikke om dette link kan hjælpe dig
Ja jeg svarede som nævnt jo ud fra person eller personlig virksomhed. Jeg har aldrig hørt om et ApS modtage legat, så jeg aner det faktisk ikke men ville tro det under alle omstændigheder ville være en skattepligtig indtægt for et ApS. Jeg ville hvis jeg var dig høre skat via skat.dk kommunikation og beskrive legat typen klart - så du ikke risikerer fejlsvar (mere end højst nødvendigt) og har et svar på skrift i indbakken.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Desværre kan du ikke bruge skat svar til noget det er bindende svar.
Ikke helt enig. Jeg vover ofte at stole på dem hvis det er kommunikation og jeg har mit spørgsmål klart formuleret og svaret er klart nok. Jeg vil godt se skat vinde en sag (så jeg fik skattebøde) hvis de har svaret mig klart i en email - De kunne nok vinde, at jeg skulle af med den korrekte skat, men de ville ikke kunne lægge en bod oveni, hvis jeg havde fulgt deres eget svar. Enig dog i at bindende svar er bedre, og jo ikke dyrt trods alt
Jeg troede det hed en pris hvis et firma fik legat, men du har givet ret. Jeg tror i alle fald du skal tillægge dit spørgsmål hvad det er for et legat, for når der til private er skat af legater generelt, men skattefrihed for visse typer videnskabelige osv - så kan der vel være samme forskel i et ApS
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Enig med Nextman. Det er risky business at indrette sig ud fra et mundtligt svar fra Skat og det gælder i særdeleshed når vi taler om dem der sidder i ekspeditionen. Jeg skal ikke kunne sige om det er normalt at selskaber får legater men hælder til at det ikke er tilfældet.
Hvis det er selskabet der modtager legatet er det skattepligtigt men der kan også ligge en overvejelse i hvem der er rette indkomstmodtager til legatet og om det er et legat
Det er risky business at indrette sig ud fra et mundtligt svar fra Skat og det gælder i særdeleshed når vi taler om dem der sidder i ekspeditionen.
Min mening om, at man nok får bedre svar direkte fra skat i et lidt svært spørgsmål herinde (man ser jo ikke folk stå i kø efter at svare) gik på at logge ind og bruge kommunikation. Mit indtryk er, at de gør ret meget ud af at svare korrekt, når svaret ligger i evigheder i firmaet indbakke hos skat.dk
Vist er bindende svar sikrere - men spørger man konkret til et legat og beskriver formålet og at det er til et ApS, så vil jeg forvente at skat kommer med et ret godt svar, og jeg tror man står godt i alle fald, til ikke at få skattebøde for at følge det svar man kan vise man har på skrift fra skat.
Risikoen vil være, hvis man har spurgt meget kompliceret så skat kan påstå at man får svar som man spørger, og der er bindende svar jo netop krævende med det præcise spørgsmål
Jeg HAR oplevet et forkert svar - da manuskriptrettigheder gik fra at skulle indberettes som bidragsfri til bidragspligtig (midt i 2011 ændrede skat cirkulæret på nettet) som følge af landsretsdom - og der kom skat tilbage selv - 2 mdr efter og beklagede meget, at de måtte ændre deres svar - hvilket var besværligt og ubehageligt, men nok undskyldelligt
vh
Egenttlig ikke nej, Det mest morsomme jeg oplevede var en konkret sag hvor jeg gik og forespurgte via kundens tast selv. Jeg fik et svar om at vi kunne forvente at få svar inden 6 måneder og prompte derefter en opfordring til at deltage i en tilfredshedsundersøgelse. Den opfordring blev fulgt skal jeg hilse og sige.
Egentlige spørgsmål afholder jeg fra at stille på den måde. En revisor havde gjort det og han fik et meget uddybende svar. Problemet var bare at svaret var forkert og i min verden havde det været lige til en erstatningssag hvis jeg selv have afgivet det og kunden havde valgt at følge det.