Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om patent.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Bo Schønemann:

Hvis der er patent på vare og det er udstedt i det område/land du ønsker at operer i sige det sig selv-Det må du ik!

Er der udsted et patent uanset hvor i verden eller at ideen beskrevet offentligt, vil du aldrig kunne få et patent da det kræver at opfindelsen har en nyhedsværdi før der kan udstedes et patent.

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 19:51

Du kan finde mere info vedr. patentering her  www.opfind.nu

Ravn

Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 20:17

Ellers kan du evt. kigge på det der vidst nok hedder en brugsmodel bedre kendt som det lille patent. 

Det kræver ikke ligeså meget at få igennem og behøver ikke have en lige så stor nyhedsværdi. :-)

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 20:28

Ravn:

Er der udsted et patent uanset hvor i verden eller at ideen beskrevet offentligt, vil du aldrig kunne få et patent da det kræver at opfindelsen har en nyhedsværdi før der kan udstedes et patent.

Ravn

Ravn- du har ret i at man ikke kan søge patent på noget som er offentliggjort,kendt eller beskrevet offentligt(dog er der undtagelser på at det sker alligevel når de heder MS, Google osv.Wink).

Men som jeg også forstod på spørgsmålet fra Christoffer gik det også ud på at der var indgivet/ udstedt et patent i et andet land men ikke Danmark, og han så ville høre om han så måtte sælge en vare i DK der kun havde patent i udlandet(eller ihvertfald ikke Danmark)- det svarede jeg til at han godt må sælge en vare i DK

Men har de patent i Danmark, så må han ikke, heller ikke selv om de vælger ikke at gøre brug atf sin ret i Danmark

Bo

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 20:41

Whission:

Ellers kan du evt. kigge på det der vidst nok hedder en brugsmodel bedre kendt som det lille patent. 

Det kræver ikke ligeså meget at få igennem og behøver ikke have en lige så stor nyhedsværdi. :-)

Men er der søgt Patent eller offentliggjort som skrevet i det andet indlæg- så kan du jo i naturen heller ikke søges "brugsmodel" , det kan man jo kun vælge hvis man er den første i den henseende også, og et patent er altid stærkere, så er der indgivet patent kan du ikke bagefter søge brugsmodel- men tit omvendt med små ændringer

Brugs model og patent ligger også langt fra hindanden når man sammenligner omfanget og styrken i sin beskyttelse.

En brugsmodel er smart hvis det har noget at gøre med eksempelvis en ting der har en direkte egen virke,nytte form osv. og ikke selv udføre en handling, så som en skovl, en mælkekarton med en special god form osv.

Et patent gør tit en handling i flere dele og er sammensat til at gøre en handling- det kan være et software der gør en handling, eller en boremaskine der jo får et bor til at dreje rundt- her ville en brugs model ikke have noget gavn, andet end hvis designet var specielt på boremaskine- men ikke den egentlige virke- det er et patent!

MVh

Bo 

Fra Århus C.
Tilmeldt 17. Oct 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:08

Hvis de har patenteret det i Danmark leder de højest sandsynligt efter forhandlere her.

Så forsøg at kontakte dem med henblik på at forhandle deres produkt, hvis det altså er patenteret.

Hvis ikke det er patenteret skal du jo bare give den gas ;) 

Mvh. Mathias Friis

Jeg laver tekstarbejde på freelanceniveau med en grundlæggende forståelse for nøgleordanalyse og SEO.

Tilmeldt 7. Dec 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Saris Group Skrevet kl. 21:13

Christoffer Tornbjerg:

Hejsa!

Fik en ide for nogle dage siden (ja.. endnu en..) dem får man jo mange af..
Men denne her fløj igennem mit hoved og alt blev tænkt igennem, derefter glemte jeg så ALT om den og det..
Nu, her tidlig morgen, er den så kommet igen, skrev den ned fra punkt til prikke denne gang!!

Mit spørgsmål lyder:

Hvor tjekker jeg patent henne? og pris på dette?

Ekstra spørgsmål:

Kan jeg "bare" tage patent (ja, købe det) uden at have en virksomhed som kan/vil producere osv? :-)

Håber på nogle svar! :)

Mvh Christoffer Tornbjerg 

Prøv at tage kontakt til opfind.nu de kan hjælpe dig hele vejen:)

Jimmie Steinbeck

Dealsfnder.dk - din shopping og fashion guide online.

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 20:49

Hej Christoffer

Man kan få patent på en opfindelse, hvis opfindelsen er ny og adskiller sig tilstrækkeligt fra den kendte teknik inden for det område, opfindelsen hører til.

Ansøgeren til et patent kan f.eks. være en privat person eller et firma.

Hvis du har en ide, som du overvejer at patentere, vil jeg anbefale, at du dels undersøger om det giver kommercielt mening at patentere ideen (kan du tjene nok penge på din ide til at retfærdiggøre patentering, som kan være en meget dyr affære?).

Hvis du vurderer, at din ide er så god, at du vil investere penge i at få den patenteret, bør du få undersøgt, om den er ny, idet nyhedskravet er ufravigeligt. Hvis du har ambitioner om at få udstedt en brugbar rettighed, bør du konsultere en professionel patentrådgiver.

Du er velkommen til at kontakte mig (www.tropa.dk, e-mail: nu@tropa.dk eller telefon: 24 43 82 02), hvis du har brug for yderligere information eller rådgivning om patenter, design eller varemærker.

Venlig hilsen

Niels Uth

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 23:38

Hej Christoffer og Bo

I skal være opmærksomme på, at en PCT-ansøgning ALDRIG fører til patent. En PCT-ansøgning giver alene en ret til, på et senere tidspunkt at videreføre ansøgningen. WIPO kan således ikke udstede patenter, en PCT-ansøgning har derimod et "potentiale" til at blive til et nationalt eller regionalt patent. Typisk vælger alene at videreføre en PCT—ansøgning in en håndfuld lande af omkostningsmæssige hensyn.

Når man vurderer, om et patent er relevant eller ej, skal man være opmærksom på, at der ofte er stor forskel på det man ansøger om at få patent på og det man i bedste fald opnår patent på.

Det er altid klogt at gennemføre en grundig analyse inden man træffer afgørelse om, hvorvidt en patentansøgning udgør et problem eller ej. Husk på at langt de fleste patentansøgninger aldrig fører til patent, enten fordi de er udarbejdet på en uhensigtsmæssig måde, fordi ansøger løber tør for penge eller simpelthen fordi det opfindelsen ikke er ny.

Venlig hilsen

Niels Uth, patentrådgiver

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Skrevet kl. 00:05

Niels Uth:
PCT-ansøgning ALDRIG fører til patent. En PCT-ansøgning giver alene en ret til, på et senere tidspunkt at videreføre ansøgningen

Ja okey Niels- jeg er udemærket klar over at jeg længere oppe i tråd har bytte om på PCT PATENT hvor der skulle have stået PCT ANSØGNING, min fejl, beklager!-

Jeg ved dog godt hvordan gamet fungere!

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)