Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Email databaser - kan de købes

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Shayan Shojaei:
Jeg kunne ikke være mere uening mht. kvaliteten af Co-regs. En Opt-in liste hvor brugerne aktivt melder sig til er selvfølgelig bedre. Det kræver blot at du har noget ekstremt eftertragtet produkt/service/viden brugerne gerne vil have.

Eller bare har et produkt folk gider høre om. Jeg ved ikke lige hvorfor ordet ekstremt er nødvendigt? Vores erfaringer siger os at det er ganske nemt at samle samtykker op blandt eksisterende kunder og nye potentielle kunder, uden at pynte det med fjollede irelevante konkurrencer, der tilføjer modtagere til listerne som primært er interesseret i at vinde en præmie og ikke i at høre om produktet.

Shayan Shojaei:
Kigger vi ude i branchen er vores Co-regs indsamling 100% efter bogen og er udført med anbefalinger fra forbrugerombudsmanden.

Læser du hvad jeg skriver, så nævner jeg ikke noget om at det er ulovligt, kun at slutresultatet i de fleste tilfælde ikke er en gevinst for modtager og afsender, men primært for mellemmanden.

Shayan Shojaei:

En typisk "rookie" på email marketing området har en ROI på ca. 2 måneder hos os. Dette er selvfølgelig afhængig af indholdet af de mails man sender ud.

Har man spændende indhold som ikke lover mere end godt er og går man op i det man laver og sørger for at ens evne til at levere et ren budskab til folk, kan man komme rigtig langt.

Jeg tror ikke jeg har modstridt at man ikke kan tjene penge på co-regs. Det er bare en kortsigtet gevinst da alle vores erfaringer siger os at co-reg lister er de hurtigste til at blive tømt for modtagere, og samtidig også er de lister der er mest udsat for "ignore by junk-button" effekten hvor folk ikke engang gider framelde sig men junker mailsne, så afsenderen enten straffes i mail-systemet, eller bare bliver ved med at betale for at sende mails ud som aldrig nogensinde kommer frem.

Man kan tjene penge på alt, så længe man ikke bekymrer sig for meget om hvad folk tænker om en...

Shayan Shojaei:
Havde det ikke været for konkurrencer og Co-regs ville det tage evigheder eller millioner af kroner at opbygge en maildatabaser op.

Her lyder du temmelig meget som en typisk marketing-sælger, der tror det er nødvendig med en kæmpe liste for at kunne tjene penge. Hvad er mon bedst, en liste med 1000 modtagere og en visningsprocent på 80% eller en liste med 10.000 modtagere og en visningsprocent på 2%?

Det er desværre en udpræget misforståelse blandt marketingsfolk, at man kun kan lave successfuld e-mail-marketing hvis man har store lister. Ofte ses det mest hos folk af den gamle skole, der er vant til at købe banner-annoncer i typisk run of site stil og lettere gammeldags mediebureauer der helst skal have et "quick-fix" for at drive noget trafik, uanset kvaliteten ind på en kundes website, så de kan sige de har leveret det antal kliks/besøg som de har lovet, uaget om de besøg så er 14 årige hanna montana fans, der bliver guidet ind på et informationssite for pensionister omkring deres folkepensionsmuligheder.

De fleste virksomheder i danmark er af en størrelse hvor en liste på et par 1000 højkvalitets modtagere, sagtens kan konverteres til en god indtægt igennem løbende dialog om virksomhedens produkter og services, hvis man fokuserer på at tale til de folk der vil købe i stedet for dem der bare vil deltage i gratis konkurrencer. Det behøver hverken at koste millioner eller tage evigheder at samle det antal op, medmindre man er virkelig dårlig til at spørge folk om lov, eller at man insisterer på at betale en telemarketing person 1000 kr pr tilmelding han kan skaffe. ;-)

Shayan Shojaei:
Nogle af de bedste samarbejdspartnere vi har i dag er netop folk som sender mails/nyhedsbreve ud til danskerne og gøre et rigtig godt stykke arbejde.

Your point being?

Shayan Shojaei:
De startede på samme måde som du netop sigter efter.
Nemlig at købe sig frem til permissions til en håndfuld emails og bygge videre derfra. Ser man på deres firmaer og hvor de er i dag, kan man nemt konstatere at de er langt fra at være taberfirma.

Igen må jeg pointere at jeg hverken betvivler lovligheden af jeres forretning, eller at man ikke kan købe sig til at adresser og få success. Låsby Svendsen har også haft success i mange år. Det betyder bare ikke nødvendigvis at der ikke er en masse mennesker derude der synes ens firma er påtrængende og irriterende fordi det sender dem mails, som de ikke kan forstå hvorfor de får, fordi de for 2 måneder siden har deltaget i en konkurrence om at vinde 10.000 kr som de klikkede sig frem til via en reklame på facebook og lignende.

Man kan som virksomhed få masser af success og hurtige penge ved at bevæge sig i gråzoner, skjule sig under lange komplekse forretningsbetingelser som man ved folk ikke læser og udnytte mennesker der er mindre tekniske bemidlede eller er i deres naividitets vold når de surfer på nettet....

Man kan også som virksomhed vælge at sætte barren lidt højere, respektere at de fleste mennesker gerne vil være i kontrol over deres egne samtykker og vide hvorfor diverse reklame mails kommer ind i deres indbakke, og dermed forbinde ens brand med troværdighed, respekt for andres privatliv og transparens i ens handlinger. Bare fordi man gør noget efter bogen, så ingen kan komme efter en, behøves det ikke at betyde at folk synes man opfører sig som en god kammerat. Og det kan man jo sådan set også være ligeglad med hvis penge er det vigtigste.

Vi har set mange co-reg lister igennem vores system igennem de sidste 9 år og fælles for dem alle er at næsten hver gang så ser vi først en stor mængde bounces, der i mange tilfælde fjerner 1/3 af den oprindelige liste, efter et par forsendelser til listen har mængden af bounces og frameldinger som regel halveret listen eller mere. Så er det vores kunder begynder at spørge os hvorfor de performer så dårligt og deres visningsrater liger under 10% (branchestandard for lister af bekymrende kvalitet), hvorefter vi som regel ender med den samme konklusion og det er at det er en co-reg liste og opsamlingsmetoden har været den klassiske konkurrence eller lignende afkoblet opsamling, så modtageren ikke har været klar over at vedkommende har tilmeldt sig et nyhedsbrev hos firmaet.

Ligeledes oplever vi også at rigtige mange co-reg lister indeholder usædvanlig mange fejl-adresser (som f.eks. nej@tak.dk eller fj0ls@t0sse.dk, tommy@hotail.com osv), samt fra tid til anden også en del spamtraps og døde e-mail-adresser (typisk lukkede hotmail konti eller hotmail konti der ikke eksisterer). Kommer den type adresser ind på en god kvalitetsliste, går der ikke længe før de gode adresser lider under det og den samlede forsendelse bliver blokeret hos hotmail eller lignende over en bred kam, fordi den ud over de gode modtagere også rammer for mange dårlige, hvormed deres blokkeringssystemer træder i kraft over en brev kamp overfor SMTP-serveren eller i værste fald hele IP-rangen.

Alt dette betyder ikke at co-reg-lister nødvendigvis er dårlige. Al ting til sin tid og hvis man er b2c forhandler af læskedrikke eller andre populærfænomener, som gør sig godt ved at blive skubbet ud til forbrugerne igennem konkurrencer og lignende, så kan man med garanti få en positiv oplevelse med co-regs.

Hvis man altså lige lader være med at gå sig på af at ens liste ofte hurtigt svinder ind, så man skal købe sig til flere lister for at føle man har mange nok, og ikke lader sig gå på af de sporadiske sure mails der kommer fordi folk ikke kan forstå de får en email de ikke har bedt om og er frisk på at risikere at blive smidt ud af sin ESP (mailchimp plejer f.eks. ikke at være så super glade for co-regs og lavperformance lister, som de automatisk smider ud via deres Omnivore maskineri) osv.

Vil man derimod opbygge en liste og et tæt kundeforhold til en række modtagere for at sikre sig en effektiv kommunikationskanal til hurtigt at distribuere viden om nye produkter i butikken, for på den måde skabe løbende genslag til de samme mennesker m.v. så vil jeg anbefale at man tager vejen med "evighederne" og "millionerne". :-)

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)