Nu arbejder jeg selv i et supermarked - og kundeservice er ikke noget jeg går under på. Jeg kan sige det fordi jeg får altid af vide jeg har givet en god service til mine kunder og det siger de selv. I har ret i, at det ser sløset ud hvis folk ikke engagere sig lidt i sit arbejde hvis der kommer kunder. Jeg selv behandler alle kunder ens, lige meget om de er unge eller gamle. Jeg siger altid hej, tiltaler dem hr. og fru. Hilser pænt og ja hvad man ellers skal. Jeg tror ikke man skal undervurdere unge. Tror faktisk der er nogle de steder hvor de tyggegummi tyggende unge går og har forstand på det de laver.
Jeg lavede engang nogle arbejdsregler jeg gerne vil dele
- 1. Gør det de andre ikke vil!
En rigtig god ide er, at gøre det de andre ikke vil. Måske er det nogle hårde og uretfærdige ting, men så vil din chef have en meget bedre synsvinkel på dig fordi, at du er hårdtarbejdende, og derfor vil han belønne dig ved måske at sige, at han er imponeret over din arbejdsindsats, eller ved at sige at sige du gør det godt! Det giver en rigtig dejlig mavefornemmelse, så får man også en fornyet energi til at give det næste en skalle og man får en helt ny tilgang til tingene!
- 2. Vær med på den værste, men stadig effektiv og imødekommende!
Hvis der på din arbejdsplads er den der lidt sjove, men stadig seriøse chef som kan give dig et puf og sige nogle sjofle ting engang imellem, så kan du udnytte det! Spil med på det, hvis han skubber lidt til dig, og du ikke flytter dig og du ved et tilfælde bruger str. 46-47 i sko, så sig at det er pga. skoene! Hvis han nu kommer med nogle ret sjofle udtryk eller bemærkninger, så svar igen! Giv noget modspil, ikke være den der kedelige, triste og dybt seriøse medarbejder. Ikke vær sådan en kontrolfreak! Inden du så begiver dig ud i disse ting, så husk altid at du skal være ligeså effektiv, og imødekommende som du kan være den lidt mindre seriøse medarbejder. Hvis du kan få det til at passe sammen, så giver det top point ved din chef!
- 3. Første prioritet = kunderne!
Noget af det allervigtigste du kan gøre er, at være kundernes favorit. Vær ham som hjælper de gamle damer med, at bære deres ting så de føler sig en smule kongelige, eller snak med dem. Lyt til dem, de fleste ældre mennesker elsker at fortælle gode historier, men du skal kunne besidde evnen til, at stoppe dem igen! Hvis du prioritere kunden, så prioritere chefen dig. For hvad er bedre end tilbagevendende kunde som kommer igen og igen for, at se dit dejlige brede tandpastasmil?
Mads Grønning!