Jeg har et koncernunderskud som jeg gerne vil skjule for offentligheden, ad hensyn til kreditvurderinger næste år. Jeg havde tænkt at sælge nogle imaterielle rettigheder til et nystiftet selskab, for ad den vej at kunne skabe et regnskabsmæssigt overskud/0-resultat i de andre selskaber. Det nye selskab skal jo ikke aflægge regnskab før 2014 hvis man kører med 1 regnskabsår forlænget. Som sådan skal der nok i 2013 komme indtægter i det nye selskab, således at der er reel aktivitet der også. Opbygningen er således at to Holdingselskaber ejer et moderselskab 50/50, moderselskabet har derefter 2 datterselskaber. Koncernmæssigt er her underskud. Det ene holdingselskab ejer også direkte et søsterselskab, men det kan jeg ikke se fornuft i at anvende til denne øvelse, da det næppe sambeskattes med det andet selskab. Det er altså ikke med tanke på skattefusk (giver ikke den store mening når der alligevel er underskud), og jeg ønsker heller ikke at foretage noget ulovligt. Hilsen Anders |
Hej Anders
Din koncernstruktur virker rimelig omfattende (dyr at administrere)
Selskaberne i koncernen skal som udgangspunkt have samme regnskabsår, og resultaterne i de enkelte selskaber skal konsolideres ind i holdingselskaberne.
Hvis der handles aktiver fra ét selskab til ét andet selskab skal dette ske på markedsmæssige vilkår, ellers vil du få problemer med SKAT.
med venlig hilsen
www.kriseramt.dk