Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er QR-koderne ikke unikke? Bliver de genbrugt til andre url'er mv.?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har fået oplyst, at man risikerer, at de QR-koder, man genrerer via de gratis løsninger, risikerer at blive genbrugt til andres url'er mv.

Det er jo ret problematisk, hvis samme kode bruges til at skulle linke en videre til (lige pludselig) flere steder.

Så er 'sikkerheden' ved QR-koderne da ret omsonst. Hvis jeg genererer en kode til eks. en hjemmeside - og den der scanner koden, så får et foto op på sin mobil. 

Har I nogle erfaringer med ovenstående, der enten be- eller afkræfter 'rygtet'?

Og hvis det passer, kan man så købe software til en QR-løsning, hvor man er sikret, at koden er unik? I givet fald - kan I anbefale nogle betalingsløsninger?

På forhånd tak for jeres input.

Fra Odense C
Tilmeldt 21. Nov 12
Indlæg ialt: 6
Fra  QR Medie Skrevet kl. 15:04

Hej Imose,

Jeg arbejder med qr koder til daglig, og jeg har aldrig hørt om at qr-koder bliver "genbrugt". Når koden bliver genereret, så får den en unik url. Men i teorien er det da muligt.

Mit firma leverer en brugervenlig platform til at håndtere qr kampagner, hvorfra man kan generere qr-koder, designe mobilvenlige landingpages og se statistik over ens kampagne, så man kan måle effekten og værdien af kampagnen. Derudover leverer vi - som de eneste pt. - koder, som kan integreres i dit overordnede grafiske design. Det gør koderne visuelt pænere, og giver en højere grad af call-to-action.

De er mange årsager til at vælge en betalingsløsning frem for en gratis kode generator. Bl.a. får du ofte statistik med betalingsløsningerne, hvilket er ret essentielt, når man skal markedsføre.

Men hvad du skal vælge afhænger i høj grad af hvad din plan er med koden? Jeg vil rigtig gerne komme med input, hvis du har brug for det :-) 

Jeg vil selvfølgelig gerne anbefale mit firma, QR Medie's, platform. Men nogle gange er det nok med en gratis :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 15:13

Hvis du bruger en service hvor servicen bruger sine egne urler er det muligt. Men nej. En QR-kode indeholde de tegn den gør fordi firkanterne er stillet op som de er.

Se det som at din tekst(url el. andet) er skrevet på et andet sprog.

Og så sørg for at bruge services der ikke genererer urler til deres eget site.

---

Fin salgstale iøvrigt Tom ;)

Fra Odense C
Tilmeldt 21. Nov 12
Indlæg ialt: 6
Fra  QR Medie Skrevet kl. 15:20

Hehe.. Ja, det endte sgu med at være en salgstale. Det er en dårlig vane. Beklager :-)

Min pointe skulle egentlig ikke være "vælg mig", men snarere at hvorvidt man skal vælge gratis- eller betalingsløsning afhænger af ens kampagne.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 15:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det korte svar er vel:

Jo - QR koder er unikke. Du kan ikke få 2 ens QR-koder til at indeholde forskellige data (fx linke til forskellige sider).

Som Kim siger, så svarer det lidt til sige at man "oversætter" ens link til et andet sprog.

Du kan altid generere en QR kode fra et tilfældigt site, og så scanne den med din telefon. Hvis ikke det resultat du får ud svarer til det du burde, så er det fordi den service du benytter gør noget forkert / ændrer dine data.

Det betyder så, at ikke er noget i vejen for at bruge gratis services overhovedet.

Den eneste måde jeg kan se at man skal kunne få "ikke unikke" QR koder, er hvis du går ind og genererer en kode på en side, og så ikke gemmer billedet, men linker direkte til den services hjemmeside. Nogle steder bliver der blot brugt en midlertidig URL, som så senere overskrives med en helt anden QR kode.

Edit:

Du kan også sagtens få masser af statistik ud fra gratis QR kode generatorer - det handler igen blot om hvilke data du putter i dem. Der er ikke noget i vejen for at putte en "tracking url" ind, som så redirecter til den egentlige side, efter at have gemt alle de info om brugeren du nu engang vil have.

tldr:

QR koder er unikke. Brug gratis services, og check at data er korrekte. Gem QR-koden og smid den på din egen host, så er du sikret imod "midlertidige" URL'er ved gratis services.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)