Tak for besvarelserne samt hjælp Et generelt spørgsmål: Hvordan fungere det med tillid osv. hvis nu jeg gerne vil beskytte min idé men stadig gerne vil modtage hjælp? Mvh Jonas |
Det bør du naturligvis HELT SIKKERT sørge for - selvfølgelig er man nødt til at stole på sine "partnere", men der findes jo brodne kar og det ville godt nok være ærgerligt at opfinde noget, som bare kunne stjæles af ander.
I forhold til dine samarbejdspartenere, producenter osv vil jeg altid anbefale, at man sørger for at få lavet en NDA - som skal underskrives af samtlige involverede. Det sikrer dig overfor de, som har med produktet at gøre - men vil du være helt sikker, så bør du selvfølgelig søge patent og varemærke beskyttelse på din "opfindelse" - ellers kan du ende i en situation, hvor du skal bevise at du kom først med ideen. Patent og designbeskyttelse samt en NDA (hemmelighedsholdelses aftale) er den sikre vej - for med blot en NDA, så vil du stadivæk stå med bevisbyrden for at en af dine samarbejdspartnere rent faktisk har lækket information til en konkurrent - men et patent oveni, så er du sikret at ingen andre må kopiere dit produkt...
Venlig hilsen
Martin