Hej Aminoer, Jeg har en slags praktikant (en bekendts datter) der hjælper lidt med nogle IT ting. Hun arbejder hjemmefra og måske maks 8 timer/uge. Hun får ikke nogen løn og der er heller ikke nogen kontrakt, hun ville gerne bare have lidt erfaring til CV'et og når hun skal i rigtig praktik om et par år så vil hun gerne have en dør på klem her. Spørgsmålet er så om jeg, ved ikke at have lavet kontrakt, åbner op for mulige problemer? Er det lovligt? hvis vi bliver uvenner har hun så pludselig en sag? Ikke at jeg forudser nogensomhelst problemer men man ved aldrig. På forhånd tak! Mvh. |
Hej Max.
Jeg synes, at det vil være en god ide at fælde jeres aftale ned på skrift, da mundtlige aftaler genrelt sagt huskes meget forskelligt af aftaleparterne. En smidig løsning kunne være at sende en email til hende, der skitserer hovedpunkterne i aftalen, herunder at hun ikke modtager løn. Emailen afsluttes med at bede hende bekræfte, at ovenstående gengiver indholdet af jeres aftale. Sender hun en bekræftelse er alt fryd og gammen - gør hun ikke, skal der arbejdes med aftalen.
Dit spørgsmål sigtede måske til reglerne om pligt til at udarbejde ansættelsesbevis? Det er jo sådan, at manglende overholdelse af disse regler i en længere periode fungerede som en enarmet tyvknægt for lønmodtagerne. Dette område er nu heldigvis kommet under kontrol, og godtgørelse for mangelfuldt ansættelsesbevis antager nu om dage ikke alverden.
I forhold til reglerne om mangelfuldt ansættelsesbevis forbryder du dig ikke over for din praktikant, Hun arbejder under 8 timer ugentligt, og hun modtager ikke løn - begge forhold, der medfører, at der ikke er pligt til at udarbejde ansættelsesbevis.
MVH Steen.