Jeg står og skal til at skrive kontrakt på en lejlighed hvor det er påkrævet at jeg har en CVR registrering. Min mor har et iværksætter firma som er registreret, men jeg er ikke helt klar over hvad det kan betyde for os ift. beskatning af leje, (lejen jeg giver vil naturligvis være tilsvarende den, der bliver opkrævet af udlejer) hvordan skal min mor indberette det? Og er der nogen der ved om jeg eller hun står dårligere når udlejningen sker gennem hendes virksomhed? Jeg har kun kunnet finde spekulationer og ikke rigtig nogen svar på nettet, håber meget der er nogen her der kan hjælpe. Bedste hilsner Signe |
Signe1234:Jeg står og skal til at skrive kontrakt på en lejlighed hvor det er påkrævet at jeg har en CVR registrering.
Don't do it!
Signe1234:Min mor har et iværksætter firma som er registreret, men jeg er ikke helt klar over hvad det kan betyde for os ift. beskatning af leje, (lejen jeg giver vil naturligvis være tilsvarende den, der bliver opkrævet af udlejer) hvordan skal min mor indberette det?
Det skal hun ikke, din husleje skal selvfølgelig ikke figurere i hendes regnskab.
Signe1234:Og er der nogen der ved om jeg eller hun står dårligere når udlejningen sker gennem hendes virksomhed?
Selvfølgelig står du (hun, da det jo er hende som lejer lejligheden) dårligere ... hvorfor skulle virksomheden ellers ville kræve det?
Lejeloven er beskyttelsespræceptiv, det betyder at den beskytter dig som forbruger imod at udlejer kan indføre en række tåbelige krav i lejeforholdet, og det betyder at en almindelig lejekontrakt på privatevilkår kan du skrive under stort set uden andet end at gennemlæse den selv, mens en lejekontrakt mellem to firmaer (som du reelt er ved at underskrive) bør gennemlæses af din advokat - der kan reelt stå i at du ikke kan sige lejemålet op de næste 10 år ... og det vil i givet fald være gyldigt.
Med andre ord, ved at gå ind i lejeaftalen som virksomhed fjerner du en masse beskyttelse du som privat nyder godt af, du åbner med andre ord op for at blive taget godt og grundigt i r<biip>
Godnat, og sov godt ;-)