Jeg har fået udviklet et software af en 3. part som nu viser sig at indeholde nogle elementer som kan være kopieret fra en konkurrent. Dette har konkurrenten naturligvis straks påpeget.
Da konkurrenten kontaktede mig tog jeg straks produktet af min side så der blev ikke solgt noget af denne software overhovedet.
Er det mig som sælger eller er det firmaet som har udviklet softwaren som har overtrådt reglerne altså hvem er den ansvarlige og den som kan stå med et erstatningsansvar?
Jeg kan som sælger ikke vide om det er mulight at lave reverese engineering på .dll filer eller andre ting eller skal jeg vide det?
Er der nogen som kender et firma med erfaring i dette såfremt det bliver nødvendigt med advokat bistand?
I må have indgået en kontrakt, da I begyndte på projektet. Se hvad den siger, men umiddelbart mener jeg, at du ikke kan hæfte for 3. parts ugerninger, medmindre konkurrenten kan påvise, at 3. part har handlet på din foranledning, altså hvis du selv skulle have givet dem den tvivlsomme idé at planke kode fra konkurrenten.
Får du et søgsmål på halsen, så er kutyme vist, at man så kontrasagsøger den, man mener er reelt skyldig i miséren, dvs. den omtalte 3. part.
men umiddelbart mener jeg, at du ikke kan hæfte for 3. parts ugerninger, medmindre konkurrenten kan påvise, at 3. part har handlet på din foranledning, altså hvis du selv skulle have givet dem den tvivlsomme idé at planke kode fra konkurrenten.
Nej men at det er 3 mand der har gjort det giver ham stadig ikke ret til at bruge koden
det er dig eller dit firma som sælger der har pligt til at vide hvad du sælger.- eller for den sags skyld hvad du får udviklet.
Hvis ikke det forholdt sig sådan, ville man blot kunne få lavet produkter med andres opretsrettigheder i og sælge , og derefter kaste alt ansvar fra sig eller bruge "stråmand"
Du skal derfor også som sælge sikre dig og undersøge at du ikke bryder nogle regler- skulle der være brugt software som andre har rettigheder over i dit produkt er det derfor dig som i sidste ende hænger på problemet- såfremt det er dig der ejer eller har fået udført et software hvor der er brugt andre elementer i.
Bliver der rejst erstatnings krav eller ligende, er det altså dig som firma/person de går efter.
Du kan så hvis der er bevist for dit synspunkt selv kræve din udvikler for dine udgifter eller modkrav.
Du kan jo se at Appel går efter Samsung i patentsager eksempelvis- ,selv om de har haft folk og underentrepanøre til at lave deres produkter-
Jeg har indgået en mail-aftale med "forurettede" om ikke at sælge pågældende software.
Firmaet der udviklede softwaren vil udvikle en ny software til mig hvor al tvivl om brud på copyright er væk. De har desuden underskrevet en aftale med forurettede at al software skal slettes og ikke må sælges i nuværende form.