Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til konkursbo - hvordan med det og hvad kan forventes?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 35
Fra  Alver ApS Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Min virksomhed sender konsulenter/arbejdere ud og udfører opgaver for andre virksomheder. Her i efteråret gik en af disse firmaer konkurs.

Jeg anmeldte så mit krav til boet, men er lidt på bar bund med, hvordan jeg skal forholde mig videre og om jeg kan gøre mig noget håb om, at få indfriet mit krav eller bare noget af det. Da det var en af mine største kunder, er det også et ret stort beløb i forhold til indtjeningen i mit firma.

Jeg har modtaget skrivelse fra kurator om at mit krav er registreret som usikret krav i henhold til konkurslovens § 97.

Hvordan har de lige vurderet at mit krav hører til den paragraf? Jeg har udført arbejde for det konkursramte firma og hvis jeg ikke havde gjort det, var det nok gået konkurs forlængst, da ejeren tæt på ingenting lavede.

Hvis jeg ingenting får, hvad gør jeg så regnskabsmæssigt med de fakturaer, jeg ikke har fået betaling for og momsen?

Håber på nogle brugbare råd her eller links til den rigtige information. Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

§ 97 betyder blot, at du hører til de simple krav, i modsætning til f.eks ansatte i virksomheden der er gået konkurs, moms o.l. Det betyder, at de prioriterede krav betales først, og først når de har fået dækket alt, får de simple krav en andel, HVIS der er penge tilbage. Du skal nok indstille dig på at pengene er tabt, og i stedet bliver overrasket hvis du får noget retur

Dine krav vil så kunne være 0 værd, hvorefter du kan afskrive dem og føre momsen tilbage. Du kan fra kurator få en bedømmelse af dine muligheder for at få noget dækket inden udgangen af året, og det er som udgangspunkt også muligt at få et a conto fradrag for tab opgjort på grundlag af en erklæring om den forventede dividende fra bobestyreren. 

Surt show - men du må bruge det fremadrettet til at se på dine betalingsbetingelser for at se om du kan begrænse fremtidige ulykker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 35
Fra  Alver ApS Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har hørt at nogle af de andre kreditorer har haft en kreditforsikring, så de får dækket deres tab via den. Hvis kurator ender med at have penge til fordeling, vil de så stadig kunne få deres penge selv om de også har fået dem via deres forsikring?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

det blir et skud uden at kende forsikringen - jeg vil mene, at de får samme % eller %o del som du - og forsikringen så kan dække en del af det de ikke får i dividende, men deres forsikring vil i alle fald ikke skade din andel, bare formentlig gi dem samme dækning som du får fra kurator plus en dækning som du i sagens natur ikke får - da du jo så ikke har betalt en kreditforsikring. Deres forsikring vil omvendt heller ikke betyde, at så bliver der mere til de uforsikrede desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 35
Fra  Alver ApS Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

men jeg undrer mig stadig over, at kurator har bestemt at mit krav hører under § 97. For når jeg læser lovteksten, står der: § 95. Derefter betales i lige forhold:

1) Krav på løn og andet vederlag for arbejde i skyldnerens tjeneste

Vil mit krav så ikke kunne komme ind under den paragraf, som "andet vederlag"?

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Alver:
1) Krav på løn og andet vederlag for arbejde i skyldnerens tjeneste

Betyder ansattes krav.

"Andet vederlag" kunne være feriepenge, kørselsgodtgørelse etc.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det der nok kan få dig til at undre dig er måske, at du sender konsulenter og arbejdere ud skriver du.

Disse arbejder dog nok ikke for ham der er gået konkurs men for dig som jeg forstår det - og du fakturerer ham, og dermed er du et simpelt krav helt korrekt.

Hvis de havde været på hans lønningsliste eller været honorarmodtagere direkte hos ham, så er det lige forhold de hører under.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 35
Fra  Alver ApS Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i det her tilfælde mig selv, der har udført arbejdet og ikke en anden konsulent fra mit firma.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Alver:
Det er i det her tilfælde mig selv, der har udført arbejdet og ikke en anden konsulent fra mit firma
HM - ja det kan jo så være et spørgsmål om du burde ha været lønmodtager hos dem der gik konkurs, for så ville du ha været i tidligere prioritet og du kunne ha fået lønmodtagernes garantifond til i det hele taget at dække dig

Om du har nogen som helst chance for at overbevise kurator om, at du skulle ha været lønmodtager, hvis du selv som selskab har faktureret med moms og det hele skal jeg ikke turde sige, jeg har tidl. set en tråd hvor en advokat mente man skulle prøve at ændre bagud, men personligt tror jeg desværre ikke meget på den og det vil jo så også ha andre skattemæssige konsekvenser - hvor konkursselskabet over en periode skulle ha indbetalt din skat samt måske momsmæssige konsekvenser (skat kunne i alle fald hævde, at de gik glip af din kildeskat grundet jeres aftale HVIS du nu skulle fastholde du var lønmodtager), så jeg ville ikke gøre noget uden i så fald at han en god jurist til at rådgive.

Det er dette ret generelle problem vi ofte har oppe. Ikke nødvendigvis i dit fald, hvor du måske har haft flere ansatte ude, men hvor arbejdsgivere tilbyder JOB, mod at man CVR registrerer og fakturerer, for at undgå opsigelsesvarsler, atp, feriepenge og andet, og hvor der i en del fald rent faktisk er tale om lønmodtager arbejde. Begge løber en risiko (arbejdsgiver hvis arbejdstager ikke betaler sin skat og arbejdstager mister masser af rettigheder inkl. lønmodtagernes garantifond) - så man skal tænke det godt igennem, inden man generelt vælger faktura"ansatte"

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alver

Dine medarbejdere arbejder i din tjeneste og har af dig været udstationerede i den fallerede virksomhed. De har ikke arbejdet i fallentens tjeneste og derfor et dit firmas krav et simpelt krav.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)