Jeg håber at en af jer kloge aminoer kan hjælpe mig med et par spørgsmål omkring bogføring.
Hvis jeg nu har nogle produkter på lager, som jeg giver til en blogger, så vedkommende kan anmelde det og selvfølgelig give mig et link. Hvordan bogfører jeg dette? Som hvad? Og kan jeg trække det fra? Hvad med moms?
Derudover, så har jeg et erhvervskort til statoil. Kan jeg tanke på det, privat, hvis jeg betaler min virksomhed for det? Og hvad med evt. moms her?
For mig er det ikke helt logisk, men det er det nok for nogle af jer. Så jeg håber I vil hjælpe / komme med nogle gode råd.
Den første overlader jeg til andre, men hvis det er mindre ting af begrænset værdi og dermed ikke en betaling til bloggeren som kunne ses som løn/betaling til bloggeren (ex en fin fladskærm/projektor), så er det at nedskrive lageret og ingen moms - men vent på andre
Der er ikke momsfradrag på benzin til hvidpladebiler hverken privat eller firma
Jeg ville holde det på hver sin konto i alle fald - og helt specielt jo hvis du kører VSO, men ellers bliver det jo bare en privat hævning over mellemregningen - men hvorfor skabe det ekstra abejde OG risiko for at skat mener du blander - når du kan køre hvert sit kort
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg nu har nogle produkter på lager, som jeg giver til en blogger, så vedkommende kan anmelde det og selvfølgelig give mig et link. Hvordan bogfører jeg dette? Som hvad? Og kan jeg trække det fra? Hvad med moms?
Du skal slet ikke ændre noget i bogføringen da det stadigvæk er dit, først ved et salg.
Om det er det korrekte skal jeg ikke sige, men jeg ville bogføre det under reklame og markedsføring. I min verden burde det i den grad kunne trækkes fra, da det både er promovering af din shop samt linkbuilding, som kan bruges til at sælge endnu mere...
Du skal slet ikke ændre noget i bogføringen da det stadigvæk er dit, først ved et salg.
Mon ikke spørger går ud fra, at produktet gives til bloggeren og ikke kommer igen - lad os nu sige det var et forbrugsmateriale - prøv en rulle af vort toiletpapir og anmeld det i bloggen - det kommer jo ikke retur efter bloggeren har testet det (må man da håbe) og så skal det vel afskrives som en type reklame omk svarende til tingens værdi (som nævnt er det nok lidt andet hvis det var en TV fladskærm)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Emil: Jeg synes også at det mest rigtige ville være, at bogføre det som reklame/markedsføring. Det er jo netop min intention, at jeg for det første får noget reklame hos bloggens læsere, men endnu vigtigere; et link til linkbuilding.
Cookie/John: Præcis. Bloggeren beholder produktet. Det du skriver er, at jeg bør bogføre det som reklame/markedsføring og til den pris som jeg har givet for det (indkøbspris) eller min salgpris?
indkøbspris som jo er din omkostning ved at give bloggeren produktet og igen, jeg går ikke ud fra vi taler om en ny bil eller en dyr fladskærm, for så kan der komme andre aspekter ind, også for modtageren
vh
Emil: Jeg synes også at det mest rigtige ville være, at bogføre det som reklame/markedsføring. Det er jo netop min intention, at jeg for det første får noget reklame hos bloggens læsere, men endnu vigtigere; et link til linkbuilding.
Helt på linie med Emil. Der er markedsføringsudgifter.