Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejsegodtgørelse ved at blogge for en ven

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Er ny på forum, men har længe fulgt med i kulisserne. Nu er jeg kommet i svær skattemæssig problemstilling, som jeg må indrømme er over mine evner Wink

Jeg kender en blogger, som har fået en gratis billet til en konference i udlandet. Da han ikke selv havde tid til at dække det, spurgte han og jeg ikke havde lyst. Han ville dække 1500,- af omkostningerne, så jeg ikke stod med en alt for stor udgift, til gengæld skulle jeg blogge for ham. Vi nåede ikke at aftale meget mere før jeg havde købt billet og var smuttet afsted, og derfra kommer problemet. Hvordan er det med de 1500kr? Det kan vel både være en vennetjeneste, men jeg kan også fakturere det (har egen IT-konsulent virksomhed), og ikke mindst er der også nogle regler for rejsegodtgørelse som jeg slet ikke har styr på. Det kan vel egentlig også trækkes fra i skat? Men i så fald skal man da ikke være ansat i hans virksomhed?

Af supplerende oplysninger: jeg har selv lagt ca. 4000kr ud selv(rene rejseomkostninger e.g. fly og tog), og var afsted i 4 dage.

Jeg håber der er en, som er kyndig i rejsegodtgørelse og ved hvad det smarteste er  Big Smile

På forhånd tak.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:26

Du kan fratrække rejsegodtgodtgørelse kr 450 (2011) pr hele døgn + forholdsmæssigt i ikke hele døgn

Og kr 195 (2011) for logi pr døgn,

på det hele tillægger du kr 1.500

eller du fratrække de faktiske udgifter og tilægger kr 1.500

som du fratrækker i dit regnskab.

pa

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:44

Kah, det er jeg ikke helt enig i, da rejsen ikke er erhvervsmæssigt begrundet, og ikke giver anden indtægt end de 1.500 kr.

De 1.500 skal intægtsføres, men du kan fradrage 1.500 af dine rejseudgifter, mens resten betales privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43

Martin E. Jensen:
De 1.500 skal intægtsføres, men du kan fradrage 1.500 af dine rejseudgifter, mens resten betales privat.
Det er jeg enig i. Bloggeren vil måske betale mere end de 1500 når han hører om det, og så kan du fradrage yderligere af de omkostninger du havde med at "tjene de penge" du fik fra bloggeren op til rejsen faktiske omkostning, men den del du ikke får dækket må være en privatrejse uden skattekonsekvens

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 14:28

Når han rejser på messe er det selvfølgelig erhvervsmæssigt begrundet, da det det er noget der relaterer til hans firma og de kr. 1.500 bliver jo også indtægtført da rejseomks. bliver mindre.

Smile

Jeg har lige googlet

Såfremt arbejdsgiveren har afholdt lønmodtagerens rejseudgifter til kost efter regning, og arbejdsgiveren ikke herudover har udbetalt en 25%-procentgodtgørelse til dækning af rejseudgifter til kost og småfornødenheder, kan lønmodtageren tillige fradrage 25% af satsen for kost og småfornødenheder.

25% a 450 lig med kr 112,50 pr døgn i ekstra fradrag.

Det gælder jo også selvstændige.

kah

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kah:
Når han rejser på messe er det selvfølgelig erhvervsmæssigt begrundet, da det det er noget der relaterer til hans firma og de kr. 1.500 bliver jo også indtægtført da rejseomks. bliver mindre.

Ikke som han beskriver det - det er en vennetjeneste og har ikke noget med hans forretning at gøre:

Jeg kender en blogger, som har fået en gratis billet til en konference i udlandet. Da han ikke selv havde tid til at dække det, spurgte han og jeg ikke havde lyst. Han ville dække 1500,- af omkostningerne, så jeg ikke stod med en alt for stor udgift, til gengæld skulle jeg blogge for ham. Vi nåede ikke at aftale meget mere før jeg havde købt billet og var smuttet afsted, og derfra kommer problemet. Hvordan er det med de 1500kr? Det kan vel både være en vennetjeneste, men jeg kan også fakturere det

At  han har en IT virksomhed der kan bruges til at fakturere det, gør det ikke lovligt, hvis det ikke er hans virksomhed dybt relevant men en vennetjeneste

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 13:28

Nu er det jo ikke os, der skal stille os til dommer om det privat eller erhverv. Jeg kan sagtens forestille mig at hans firma kan have gode grunde til at tage på denne messe, som han måske troede fandtes.Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51

kah:
Nu er det jo ikke os, der skal stille os til dommer om det privat eller erhverv. Jeg kan sagtens forestille mig at hans firma kan have gode grunde til at tage på denne messe, som han måske troede fandtes.Smile
Det tror jeg trådstarter har gættet selv, han kan også ha spist og overnattet mange andre steder til fordel for sit firma, så er det nok kun fantasien der sætter grænser - men Martis svar var i alle fald korrekt

Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:56

Wow, tusind tak for hjælpen. Er godt at se jeg ikke er den eneste der kan være lidt i tvivl :) 

Jeg har startet mit eget lille IT-konsulent firma, så konferencen var meget relevant for mig at deltage i. Jeg havde bare ikke taget afsted hvis jeg ikke havde fået økonomisk støtte, dels fordi en billet koster 800€ og deri kom rejseomkostninger. Vi arbejder i samme branche, og arbejder på et andet projekt for ham så var derfra vi kom til at diskutere konferencen....

Men så som jeg forstår det, skal jeg føre det som en indtægt(uden moms?) og så når det skal udbetales til mig selv (Enkeltmandsvirksomhed) så kan jeg fradrage det? Bloggeren vil sådan set ikke lægge flere penge ud end de 1500kr så kan ikke helt forstå pointen i at han skulle udbetale et større beløb: 

JVF @COOKIE "Bloggeren vil måske betale mere end de 1500 når han hører om det, og så kan du fradrage yderligere af de omkostninger du havde med at "tjene de penge" du fik fra bloggeren op til rejsen faktiske omkostning, men den del du ikke får dækket må være en privatrejse uden skattekonsekvens" 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45

Så er der jo ikke tvivl om, at du kan tage rejsen helt normalt med i dit regnskab for de 4000 kr - noget med moms og andet (fly ex) uden moms - (og udenlandsk hotelmoms del - ikke fradrag som udgangspunkt - det skal søges refunderet) men ja hele rejsen som normale fradrag når det var i dit firmas klare interesse og ikke for din bloggerven

Rejsegodtgørelse? Der tror jeg du mener skattefrie diæter - som du kan modtage hvis du ikke har f.eks hotel betalt eller fortæring eller til småfornødenheder - Du kan ikke trække diæter f.eks for hotel og fortæring og samtidigt udgiften til de sager fra, men dog efter en 25% sats - og du kan læse her:

http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/Skattefri%20di%C3%A6ter.pdf

Så er der de 1500 kr han skal give. Der må vi ha en kyndig på banen, for han kan jo ikke bare stikke dig 1500 kr med mindre det kan gøres som udlæg på en eller anden måde. Ellers skulle du jo fakturere ham med moms hvis de skal ind over firmaet

vh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)