Hej Aminoer, Er ny på forum, men har længe fulgt med i kulisserne. Nu er jeg kommet i svær skattemæssig problemstilling, som jeg må indrømme er over mine evner Jeg kender en blogger, som har fået en gratis billet til en konference i udlandet. Da han ikke selv havde tid til at dække det, spurgte han og jeg ikke havde lyst. Han ville dække 1500,- af omkostningerne, så jeg ikke stod med en alt for stor udgift, til gengæld skulle jeg blogge for ham. Vi nåede ikke at aftale meget mere før jeg havde købt billet og var smuttet afsted, og derfra kommer problemet. Hvordan er det med de 1500kr? Det kan vel både være en vennetjeneste, men jeg kan også fakturere det (har egen IT-konsulent virksomhed), og ikke mindst er der også nogle regler for rejsegodtgørelse som jeg slet ikke har styr på. Det kan vel egentlig også trækkes fra i skat? Men i så fald skal man da ikke være ansat i hans virksomhed? Af supplerende oplysninger: jeg har selv lagt ca. 4000kr ud selv(rene rejseomkostninger e.g. fly og tog), og var afsted i 4 dage. Jeg håber der er en, som er kyndig i rejsegodtgørelse og ved hvad det smarteste er På forhånd tak. |
Du kan fratrække rejsegodtgodtgørelse kr 450 (2011) pr hele døgn + forholdsmæssigt i ikke hele døgn
Og kr 195 (2011) for logi pr døgn,
på det hele tillægger du kr 1.500
eller du fratrække de faktiske udgifter og tilægger kr 1.500
som du fratrækker i dit regnskab.
pa