Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er en ren momsidiot

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, jeg har nul forstand på bogføring og momsregler, håber nogen kan hjælpe?

Hvis jeg tager til Aarhus for at holde møder med kunder i et par dage så skal jeg bo på hotel. Hvis hotellet koster 2.000 kr plus moms (25%) så har jeg en samlet udgift på i alt 2.500 kr inkl. moms.

Men når jeg skal bogføre min omkostning så må jeg vist kun modregne (fradrage) 50% af momsbeløbet, altså 1.250 kr? Hvordan skal den resterende moms omkostning på 1.250 kr bogføres?

Hvad jeg forstår er det samme sag med representation hvor man kun må moms modregne 25% af det momsbeløb man betaler?

Tak på forhånd! Pablo

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:46

Du har fat en den lange ende - men du skal lige være opmærksom på om de 2.500 kr er inkl. bespisning eller "bare" er overnatning.

Hvis det bare er overnatning så har du ret til fradrag for 50 % af momsen -> hele momsen -> i dit tilfælde vil dette give 250 kr.'s fradrag som så skal bogføres på indgående moms og de resterende 2.250 kr. vil bare skulle tages som en omkostning.

Hvis de 2.500 kr. både er for overnatning OG mad så skal du få hotellet til at specificere dette på regningen. På overnatningsdelen kan du tage 50 % momsfradrag og på mad-delen kan du kun få 25 % momsfradrag.

Se evt. lidt mere her:

http://www.kpmg.com/dk/da/nyheder-og-indsigt/nyheder/tax/sider/hotelmoms-husk-specifikation-ellers-mistes-momsfradraget.aspx

Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:30

Tusind tak Heine!

Jeg forstår det så at hvis de 2.000 kr plus moms kun er for selve værelset så kan jeg modregne 250 kr mod de momsbeløb jeg får ind fra mit salg?

Det resterende beløb, altså omkostningen for værelset 2.000 kr plus det resterende momsbeløbet på 250 kr, lægger jeg bare sammen (2.250 kr) og bogfør som en udgift som jeg fratrukker fra min indtægt (uden moms)?

Hilsen Pablo

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:34

Jeps - helt korrekt forstået..

Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:54

Hej

Jeg har også lige et spørgsmål i den forbindelse.

Hvis man er på forretningsrejse og i den forbindelse er ude og spise med en kunde og man betaler for kunden og en selv, hvordan er fordelingen af momsfradrag/ skattefradrag så?

Ex. 1 pers.(personale) + 1 pers.(kunde)

Middag 1000,-  pris 800+ moms 200

Som jeg har forstået er der 25% fradrag på momsen for både personale og forretningsforbindelse.

Altså købsmoms 50

Så kommer det jeg ikke forstår… Skattefradrag 100% for personale og 25% for forretningsforbindelse.

Er der så 100% skattefradrag på 950/2= 475

og

25% skattefradrag på (950/2)x0,25= 118,75

Så står jeg med en skattemæssig fradragsret på de 118,75+475= 593,75

Men hvor bogfører jeg så de 950-593,75 = 356,25 Der ikke er skattfradrag på?

Håber at de er en der kan forklare det meget pædagogisk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

jeg tror nu du ville ha glæde af at knytte en bogholder til - externt over nettet men hvis du spiser en repræsentationsmiddag med en kunde så er det 25% skattefradrag og 25% momsfradrag for begge - man deler ikke i hvem spiste hvad - det hele er så repræsentation. Hvis det var med personale du var udetil mad, så var det reglen for personale.

For at forklare det andet, så har du nu- hvis måltidet kostede 800 kr ex moms = 1000 kr incl (og der er moms på så vi taler danmark) så kan du nu trække moms fra med 25% af momsen = 50 kr og de sidste 950 kr bliver så en driftsudgift. 

Når året slutter, skal du regne videre fra drift til skatteresultat. Det kan både være bespisning, eller gaver eller meget andet, som ikke giver fuldt skattefradrag.,

Du skal ha overblik over de bilag, evt brug en særlig konto til dem. Så tager du - hvis nu de 950 var det eneste - 75% af det beløb = 712,50 kr og det beløb lægger du til dit driftsresultat i det resultat du opgiver til skat, og derved betaler du jo skat af de 712,50 kr korrekt

Du kunne som nævnt være meget - repræsentation - bespisning, generalforsamlinger receptioner, gaver og visse reklame artikler. Du kunne også ha fradrag for kørsel i egen bil. Det foregår på samme måde. Du fører din kørebog omhyggeligt og det beløb den viser du skal ha i fradrag efter statens takster, det trækker du fra dit driftsresultat, hvorved du slipper for at betale skat af det

Det er helt enkelt sådan, at der er en del forskelle mellem det driftsresultat du har i bogføringen, og så de korrektioner du skal lave til skat

Er det tungt så find en ekstern bogholder der kan se bilagene i en delt mappe og logge på din bogføringsprogram og støtte

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:31

Hej John,

Tak for dit svar. Det gav rigtig god mening :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)