Hej Aminoer, jeg har nul forstand på bogføring og momsregler, håber nogen kan hjælpe? Hvis jeg tager til Aarhus for at holde møder med kunder i et par dage så skal jeg bo på hotel. Hvis hotellet koster 2.000 kr plus moms (25%) så har jeg en samlet udgift på i alt 2.500 kr inkl. moms. Men når jeg skal bogføre min omkostning så må jeg vist kun modregne (fradrage) 50% af momsbeløbet, altså 1.250 kr? Hvordan skal den resterende moms omkostning på 1.250 kr bogføres? Hvad jeg forstår er det samme sag med representation hvor man kun må moms modregne 25% af det momsbeløb man betaler? Tak på forhånd! Pablo |
Du har fat en den lange ende - men du skal lige være opmærksom på om de 2.500 kr er inkl. bespisning eller "bare" er overnatning.
Hvis det bare er overnatning så har du ret til fradrag for 50 % af momsen -> hele momsen -> i dit tilfælde vil dette give 250 kr.'s fradrag som så skal bogføres på indgående moms og de resterende 2.250 kr. vil bare skulle tages som en omkostning.
Hvis de 2.500 kr. både er for overnatning OG mad så skal du få hotellet til at specificere dette på regningen. På overnatningsdelen kan du tage 50 % momsfradrag og på mad-delen kan du kun få 25 % momsfradrag.
Se evt. lidt mere her: