#1 - Hvor langtid kan der gå, fra man køber en ting, til at man kan trække momsen fra? Snakker vi et år tilbage eller hvordan?
#2 - Måske et dumt spørgsmål, men hvis jeg f.eks køber en Mac computer med studierabat (fordi jeg er studerende), og jeg har tænkt mig at bruge den i min enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så trække momsen fra den? Da man godt må bruge en computer som er købt af virksomheden, til privat brug.
Angående dit punkt 2, så er jeg ret sikker på, du kun kan få momsfradrag for den andel computeren bliver brugt i virksomheden. Altså, hvis du eksempelvis bruger computeren 50 % i virksomhed og 50 % privat, så kan du altså trække 50 % af momsen fra :)
Du skriver du køber den med studierabat, jeg mener du så skal huske at få din virksomheds CVR nummer på fakturaen, for at kunne trække det fra i regnskabet :)
Mvh.
Lars Thomsen
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.
Tak for dine inputs Lars. De kunne bruges. Det giver mening at jeg kun kan trække 50% af momsen fra computeren når den ikke 100% skal bruges i virksomheden. Jeg skal huske og få mit CVR nummer på fakturaen, det var en god idé.
Du kender vel tilfældigvis ikke svaret på punkt 1? :)
1. du afregner moms hver kvartal så hvis du køber den 30 sept så kan den komme med i 3. kvartal til afregning inden den 12 november. Køber du den 1 oktober så ommer den først med i afregningen i februar 2013. Du har forhåbentlig også noget salg, så det modregnes.
2. Du skal kunne påvise hvor stor en privat andel og virksomhedsandel du har. Virksomhedsandelen kan så trækkes fra i momsen som beskrevet ovenfor.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.