Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man trække fra i moms?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vejen
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  Haur.dk Webdesign - Priser hvor alle kan være med! Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har 2 spørgsmål vedrørende moms.

#1 - Hvor langtid kan der gå, fra man køber en ting, til at man kan trække momsen fra? Snakker vi et år tilbage eller hvordan?

#2 - Måske et dumt spørgsmål, men hvis jeg f.eks køber en Mac computer med studierabat (fordi jeg er studerende), og jeg har tænkt mig at bruge den i min enkeltmandsvirksomhed, kan jeg så trække momsen fra den? Da man godt må bruge en computer som er købt af virksomheden, til privat brug.

Håber i kan hjælpe mig med dette.

På forhånd tak.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 16:16

Goddag,

Angående dit punkt 2, så er jeg ret sikker på, du kun kan få momsfradrag for den andel computeren bliver brugt i virksomheden. Altså, hvis du eksempelvis bruger computeren 50 % i virksomhed og 50 % privat, så kan du altså trække 50 % af momsen fra :)

Du skriver du køber den med studierabat, jeg mener du så skal huske at få din virksomheds CVR nummerfakturaen, for at kunne trække det fra i regnskabet :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  Haur.dk Webdesign - Priser hvor alle kan være med! Skrevet kl. 16:52

Tak for dine inputs Lars. De kunne bruges. Det giver mening at jeg kun kan trække 50% af momsen fra computeren når den ikke 100% skal bruges i virksomheden. Jeg skal huske og få mit CVR nummer på fakturaen, det var en god idé.

Du kender vel tilfældigvis ikke svaret på punkt 1? :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:36

Hvis du er momsregistreret, skal du opgive momsoplysninger for hvert kvartal.

Der plejer ikke at gå lang tid efter at tallene er indberettet, før pengene kommer.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:36

1. du afregner moms hver kvartal så hvis du køber den 30 sept så kan den komme med i 3. kvartal til afregning inden den 12 november. Køber du den 1 oktober så ommer den først med i afregningen i februar 2013. Du har forhåbentlig også noget salg, så det modregnes.

2. Du skal kunne påvise hvor stor en privat andel og virksomhedsandel du har. Virksomhedsandelen kan så trækkes fra i momsen som beskrevet ovenfor.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)