Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Information fra skat.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ved at starte et lille firma op, men jeg har to helt lav praktiske spørgsmål!

- Hvordan foregår betaling af skat, når jeg i min lille virksomhed modtager kontakter fra mine kunder? Har jeg forstået det rigtigt at jeg simpelthen vil modtage en "regning" fra skat 10 gange om året, og vil kunne betale den over netbank?

- Hvordan trækker jeg en ny computer fra i skat til opstart af virksomheden, og ikke kun momsen?

Venlig hilsen

Simon.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 792
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 21:38

Du angiver på forskudsregistreringen hvad din forventede indtægt vil være. Så modtager du en bunke girokort, du derefter indbetaler løbende.

Din computer trækker eu fra det forventede overskud. Eksempelvis har du en forventning om at tjene 200.000, og computer med tilbehør koster 20.000, så melder du 180.000 ind til skat.

Så rettes det hele ind når du indberetter din første årsopgørelse som selvstændig.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 31. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skat holder iværksætter introduktionsmøder konstant, hvor du får en fin gennemgang af reglerne og udleveret noget materiale, så tag kontakt til din lokale Skat og book en plads :)

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 21:42

Fedt!

Tak for svaret, det var lige det jeg manglede!

Skal bare lige forstå det ret, dvs. hvis jeg forventer at tjene 200.000 fortæller jeg i min forskudsregistrering kun 180.000?

Hvordan fortæller jeg så skat at der er brugt 20.000 til pc?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 21:44

Du skal lave regnskab efter regnskabsårets slutning. Du kan jo ikke anmelde dine mulige køb på forhånd.

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

Uha - du er nødt til at tage noget iværksætter kursus - skat kører sådan nogen. Desværre er svaret med at du trækker en computer til 20.000 fra dit resultat også forkert, for det gør du kun med ting der koster op til max 12.300 samlet - ellers skal de skatteafskrives med 25% om året

Du skal føre regnskab efter årsregnskabsloven. Her har du alle dine indtægter og alle dine udgifter - uden moms (moms er hverken indtægt eller udgift) - og får dit resultat. Kun ting der relaterer til firmaet må med som udgifter - og som sagt, kun ting/aktiver/ny anskaffelser til under 12.300 kr kan straksafskrives som udgift

Det giver dig et resultat, som er det du fylder i forskudsskemaet - rubrikkerne 111/112 (du folder ud vil at trykke vis alle rubrikker) og så ved skat hvad du venter at tjene og sender dig B skatte opkrævninger. 

Når året er gået, laver du dit regnskab fuldt ud - og bruger oplysningerne i det til at udfylde den udvidede selvangivelse, fra punkterne 111 og et stykke frem - og så bliver din skat korrigeret til den rigtige

Hvis skat vil se, hvor dine indtægter og udgifter kommer fra, så beder de dig om dit regnskab - som du derfor skal ha klart samt alle dine bilag - og der kan du så vise om det er en computer, eller transport eller hvad det end er.

Moms fører du også regnskab over (et regnskabsprogram gør begge dele samtidigt) og indberetter hvert kvartal - Det er de samme bilag som i dit regnskab, og også her kan skat i form af moms, kræve at se, at alt har været korrekt, men bilagene er jo de samme som regnskabets.

Har du ikke orden i det koster selvsagt, så enten må du sætte dig ordentligt ind i det selv, eller betale en økonomimand eller bogholder for at føre dit regnskab, så du bare skal sende ham alle bilag en gang om måneden. Det koster ikke en herregård. Derimod er det dyrt hvis der først er rod i det, både at få det rettet op og i forhold til skat (og moms)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 22:01

Lige angående mit samlede beløb på 20.000.

Jeg tænkte på samlet indkøb af printer, computer, software und alles. Der er ikke så mange nye iværksættere der smider 20.000 alene efter computeren :)

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17

Brian Ph.:
Jeg tænkte på samlet indkøb af printer, computer, software und alles. Der er ikke så mange nye iværksættere der smider 20.000 alene efter computeren :
Jo - vær opmærksom på, at skat er blevet lidt mere pivet med, at ting der generelt hører sammen skal tages som EN ting. Der er domme hvor de indgår som netværks printere, http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=83201&vId=0  og der skal de regnes sammen med computerne. Software som hører til computeren kan ikke anvendes af sig selv og vil jo ofte være en del af computerens pris og ikke specificeret - ellers kan software straksafskrives

Her kan også ses at man ser mere og mere computer og printer som EN enhed også selv om de er købt på hver sin regning Citat herfra http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_2_4_2_4_2_5.htm:

Fra forarbejderne til reglerne kan som eksempel nævnes, at forværk og skillerum til spaltebokse i en stald i landbrug ikke anses for at være selvstændige driftsmidler, men aktiver, der er bestemt til at fungere samlet.

På samme måde vil

• dele, der bygges sammen til en reol
  • stilladsdele
  • køkkenelementer, der bygges sammen til et færdigt køkken
  • husdyrbure
  • computere og printere

men i alle fald 12.300 per samlet unit 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)