Hej Hvis du har en webshop kender du sikkert det med at nogle dage vælter kunderne ind og andre dage sker der ingenting. Nogle ting er velkendte, der er forskel på "først på måneden" og "sidst på måneden" og typisk er der også forskel på om det er solskinsvejr eller regnvejr, specielt i weekenderne. Google opfører sig også forskelligt i forhold til butikken, rating stiger og falder, det er er også velkendt. Andre gange kan man bare ikke se nogen grund til hvorfor der ikke skulle være kunder, man laver testkøb for at sikre butikken fungerer, checker analytics om der skulle være nogle tegn, men umiddelbart er der ingen årsag. Jeg har drevet webshop i næsten 10 år og jeg har lært at det går op og ned, men i en stadig søgen efter optimering og svar på kundeadfærd er der stadig perioder hvor jeg undres over hvor meget det kan svinge. Nu mit spørgsmål til jer. Findes der et eller andet sted hvor man kan se den dagsaktuelle trafikmængde på internettet, f.eks. sådan at hvis man en dag ikke har så meget salg i butikken, så kan man lige checke om der denne dag i Danmark ikke er så mange mennesker på nettet, man kan så selv gætte sig til om det f.eks. er fordi de følger resultatet af det Amerikanske valg i TV eller hvad det er, men bare for at man kunne få en indikation af om ens egen butik blot følger det generelle billede af trafik på nettet. Evt. en side der viser Nets eller andre betalingsudbyderes antal af Dankort/kreditkort transaktioner på dagen ville også være gavnligt. Nogle der kender til den slags sider ? |
Hey Brian.
Der findes ingen service som viser hvor meget nettet bliver brugt, desværre. Mange hjemmesider har jo anonyme besøgstal, og derfor kan ingen vide hvor mange, der bruger nettet. Så skulle det selvfølgelig være nogle af de store internetudbydere som stillede denne service til rådighed, men det gør de ikke.
Nets og DIBS har vidst nogle kvartalsmæssige oversigter, men såvidt jeg ved ingen dagsoversigter.
Jeg oplever dog præcis det samme som dig, nogle gange kan der være kæmpe sving, og det kan være svært at finde en logisk grund til det.