Kære amino'er Jeg er kommunikationsmedarbejder i et iværksætterhus, hvor der bor en virksomhed, der har problemer med at hente arbejdskraft til landet. Han falder simplet hen lige igennem alle de regler, der er lavet, blandt andet fordi virksomheden er forholdsvist ny og branchen lille. Vi overvejer at se, om vi kan få pressen til at skrive lidt om det, men det er selvfølgelig mest interessant, hvis der er flere, der har den slags problemer. Så har du - eller nogen du kender - oplevet problemer med at få udenlandske medarbejdere til landet, så vil jeg meget gerne høre om det :-) Mvh. tina |
Hente medarbejder i udlandet?
Hej Michael Det er lidt ligemeget, hvilken type medarbejder - det er mere, om der generelt er problemer med at passe ind under reglerne, jeg gerne vil vide :-) Kender du nogen, der har problemet inde på livet? mvh. tina |
Fra hvilket land er det i ønsker at hente arbejdskraft ? Normalt er det sådan, at der skal være mangel her i landet, på den typer arbejdskraft i ønsker, hvis det er fra lande udenfor EU. |
Hej Juul Det drejer sig om lande uden for EU. Jeg beklager, hvis jeg ikke har været helt klar nok i mælet: Vi har styr på reglerne, men der er forhold, der gør, at de i denne situation ikke kan bruges, blandt andet er branchen så lille, at den uddannelse, som medarbejderen skal have, ikke er på positivlisten over områder med mangel på arbejdskraft :-) Det, jeg søger, er ikke hjælp eller råd i situationen, men jeg vil gerne høre, om andre har erfaring med, at de ikke lige passer ind under de regler, der findes :-)
mvh. tina |
Hvad med dette? Såfremt lønnen er over 375000 kr om året |
Hej Michael Som sagt har vi styr på reglerne. Når man er en lille nystartet virksomhed, har man ikke altid råd til at give den gode løn, man gerne ville yde sine første medarbejder. Det, jeg efterlyser, er erfaringer fra andre, som ikke kan komme ind under de regelsæt, der findes. mvh. tina |
Det jeg tror du søger svar på er, om der er nogle som har fået dispensation fra det regelsæt der er omkring at få arbejdskraft til landet fra folk udenfor EU ? |
Hej Juul Det var nu faktisk ikke lige det, jeg tænkte på, men det kunne også være interessant at høre, om der findes sådan nogle :-) Jeg forestillede mig mere, at der kunne være virksomheder, som havde opgivet at udvide / vækste, fordi de ikke kan finde medarbejderen at udvide med. Eller som måske benytter noget midlertidigt ophold / arbejdstilladelse i stedet for :-) mvh. tina |