Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg ved emnet har været oppe og vende et par gange, men kunne ikke finde lige netop mit problem.

Jeg har oprettet enkeltmandsvirksomhed og har tjent 50.000 ekskl. moms. Jeg er klar over, at man kan straksafskrive hvis en enkelt genstand koster under (tror det er) 12.300 ekskl. moms.

Vil det sige, at jeg kan købe en iPad (5.000 kr), Stationær computer med skærm tastatur mus printer (12.300 kr da den går ind under samle-halløj), kameraobjektiv (6.000 kr) eller er det samlet i alt, så jeg "kun" kan afskrive med 12.300 ekskl. moms i alt?

Hvad gør jeg forresten med printerpapir og blæk? Hører det under computeren, eftersom blæk ikke kan fungere uden en printer og printeren ikke kan fungere uden en computer?

I må have en fortsat god aften :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45

forudsat at Ipad, stationær computer +skærm og printer og kamera oblektiv er 100% firmarelaterede så kan du afskrive dem når de som hører sammen har værdi under 12.300 kr - altså godt flere gange 12.300 kr. Det er klart, at det er et af de områder skat kan ha lidt interesse i at se på, men er det rent for firmaet, så er det OK

Printerpapir og blæk kan du jo lade være med at ha på samme regning og det er så forbrugsmaterialer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:17

qaid:

Jeg har oprettet enkeltmandsvirksomhed og har tjent 50.000 ekskl. moms. Jeg er klar over, at man kan straksafskrive hvis en enkelt genstand koster under (tror det er) 12.300 ekskl. moms.

Vil det sige, at jeg kan købe en iPad (5.000 kr), Stationær computer med skærm tastatur mus printer (12.300 kr da den går ind under samle-halløj), kameraobjektiv (6.000 kr) eller er det samlet i alt, så jeg "kun" kan afskrive med 12.300 ekskl. moms i alt?

Som du skriver i den første linie, så gælder de 12.300 kr. pr. aktiv, som kan bruges selvstændigt.

Det betyder også, at hvis du køber du en printer, som også kan kopiere eller scanne, så kan du faktisk bogføre den som et selvstædigt aktiv.

qaid:

Hvad gør jeg forresten med printerpapir og blæk? Hører det under computeren, eftersom blæk ikke kan fungere uden en printer og printeren ikke kan fungere uden en computer?

Som Cookie skriver, så er der her tale om forbrugsstoffer, og det er ikke noget som forbedrer printeren (opskriver printerens værdi), og skal derfor ikke bogføres som en del af aktivet.

Rent basalt kan papir jo i øvrigt også bruges til noget andet, end sammen med printeren, og der er derfor tale om et selvstændigt aktiv.

Blækpatron er noget du skifter ud på printeren, dvs. du først skifter, når den gamle er brugt/slidt op, og du tilfører derfor ikke værdi til printeren, men sørger for at bringe den i samme stand, som den var da du købte den.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:25

...og som en ekstra tilføjelse:

Hvis din computer eller printer går i stykker, så vil reparation af den også kunne straksafskrives, da du jo netop kun reparerer aktivet (bringer det i samme stand, som ved køb), og ikke forbedrer aktivet.

Derimod, hvis du køber hardwareudvidelser, så er der faktisk tale om, at denne udgift også skal tages med i afskrivningen af aktivet.

Det gør i øvrigt ingen forskel, om du køber blæk, papir og printer på samme bilag. Det vil alligevel skulle bogføres selvstændigt, selvom det er på samme bilag.

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:18

Tusind tak for begge svar. Hurtigt og koncist! :)

I må have en fortsat god uge :)

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:34

Husk at hvis du får besøg af SKAT til en revision så vil det nok være en fordel kun at have arbejdsrelaterede ting på din Ipad. Derfor vil feriebilleder, spil og lign som ikke direkte henføres til din virksomhed gøre det sværere for dig med alle de andre omkostninger for de vil nok granske hvert enkelt bilag.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)