Mandag-aftens problemstilling: Er det gode gamle debat-forum en død flue?
Jeg læste herinde på Amino en tråd om hvad man skulle gøre for at starte et debat-forum op, her blev der fra en bruger rettet kritik mod det klassiske debatforum og skrevet at min lige så godt kunne oprette en Fan-side på Facebook, og kører debatten derigennem via opslag.
Det er en tanke jeg selv har tænkt, da jeg for et år siden selv prøvede kræfter med et debatforum, uden held som så mange andre. Hvad tænker i? Er det stort set umuligt at starte et debatforum? Er det en død flue? Og kan man lige så godt henvise til sin Fan-side på Facebook?
Hvis i har andre idéer til hvordan man kan lave et godt "moderne" debat-forum, med eksempelvis en form for social integrering, så kom endelig med forslaget så andre kan nappe det. Og link gerne til andre foraer der gør det godt med en evt. social-integrering.
Tror på ingen måde det er dødt. Men de forumer der klarer sig godt, de byder oftest på en del mere en bare debat. Det kan være nyheder i et niche område eller lign.
Amino er jo heller ikke længere ren debat, men dog stadig et forum.
Jeg tror heller ikke, at debatforummet er dødt. Men det handler om, at være meget bevidst om sin målgruppe - og evt. være meget nicheorienteret.
Selvfølgelig har Facebook brugerne, men hvis du kan skabe et seriøst og respekteret forum om et givent emne, så tror jeg absolut på, at det vil få succes.
Hvis du vil røbe mere om emnet for forummet, kan jeg evt. komme med konkrete ideer til at få sparket dit forum i gang.
Men du kan høre lidt forskellige perspektiver fra Martin Thorborg her:
At starte et forum er som at starte alle andre former for hjemmesider. Forumet skal have indhold og noget der fanger. Der ud over skal der laves et større markedsføringsarbejde, for at skaffe nok besøgene til at den lille andel, der rent faktisk konverterer til aktive brugere, som skaber nok nyt indhold til, at siden er interessant for den store masse.
Et forum bør ikke stå alene, men bør integreres med de sociale medier.
Forummer er da på ingen måde døde, de lever da i bedste velgående, men det er da klart at brede chat forummer er på vej ud. Niche forummer kan jeg kun forestille mig bliver mere og mere populære.