Nå, er der en der kan svare mig på dette? Morten (min mand) skulle i dag betale for et frimærke på det lokale posthus, og her spørger ekspedienten ham, om han er klar over, at da posthusene er ejet af BG-bank, så er det at betale med Dankort at betragte som at hæve penge i et fremmed pengeinstitut, og at der udover de 4,75 som frimærkede kostede, ville løbe et gebyr oveni. Morten blev noget overraskede, og ringede straks til Post Danmark, de kunne ikke svare ham på det, og heller ikke BG-bank.
Hvad siger I?
Hilsen |
Gebyr på posthuset?
- 1
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Jeg er godt klar over, at det koster Post Danmark penge, at jeg betaler med Dankort. Vores undren gik mere på, at hvis vi som forbruger betaler ekstra for at bruge Dankort på posthuset, så var jeg for det første ikke klar over det, og for det andet, så virker det urimeligt, at Posthuset på tage betaling for at modtage Dankort når andre forretninger ikke må. Hilsen |
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Lige præcis dette problem har gjort at jeg aldrig har brugt mit DK-kort på posthuset. Ligesom dig kan jeg ikke forstå at én person/virksomhed kan have 2 kasketter på alt efter hvilken betalingsform man anvender.
Når du betaler med kort vil du se at personalet hiver et lille gebyr-papir frem med BG-logo på og så koster det 5 kr. ekstra.
Når jeg køber frimærker på posthuset eller porto i al almindelighed, så er jeg sgu ikke gået i banken men på posthuset og derfor vil jeg ikke betale de 5 kr.
Spørgsmålet er om ikke det er Post-DK der reelt scorer gevinsten og derfor ikke har nogen interesse i at få fjernet dette gebyr. Samtidig sparer de vel også omkostninger til PBS da BG-bank reelt er det sted hvor transaktionen er foretaget. |
Så du mener altså at det koster et gebyr på 5 kr. hver gang man bruger sit Dankort på Posthuset? Underligt, at hverken Post Danmark eller BG-bank kunne oplyse dette da vi spurgte. Hilsen |
Umiddelbart lyder det underligt for mig, jeg arbejder selv hos post danmark, og det er første gang jeg hører om vi tager dankortgebyr. Privat har jeg ikke BG Bank som bank, og heller ikke danske bank, og når jeg betaler med DK-kort på posthuset kræver de ikke et gebyr. |
Spændende debat - virker som om at det er lidt forskelligt fra posthus til posthus. I teorien er det jo reelt ulovligt at tage gebyr for at bruge dankort, og mener bestemt ikke at forklaringen om at det også er et pengeinstitut holder. Lugter langt væk af skjult gebyrrytteri.
Skal dog samtidigt siges at det ikke er noget jeg har været ude for. Når vi køber frimærker og betaler med dankort (Aalborg Posthus), har vi ikke været ude for det.
Hvor i landet var du ude for oplevelsen? |
Start med at skifte til en bank, som ikke tager gebyr, når I hæver i en fremmed bank, så slipper I for at tænke videre over det... Derudover mener jeg kun at de opkræver gebyret, hvis man hæver ekstra, for så er det en bankforretning.
At købe frimærker på beløbet er en almindelig postforretning.
Men om alle posthus gr det og hvordan de administrere det, har jeg ingen anelse om! |
Hejsa Min mand gik videre med sagen. Han har snakket med vores egen bank, og de kendte heller ikke noget til et evt. gebyr. Vi kan ikke se, at der er hævet noget, så umiddelbart tror vi, at vi er blevet fejlinformeret. Men jeg vil da helt sikkert være opmærksom når jeg får de næste kontoudtog.
Hilsen |
Det var da sjovt........... Jeg har nemlig BG Bank, og når jeg sætter penge ind på min erhvervskonto i banken koster det et gebyr på hmmm 12 kr. er det vist, men hvis jeg i stedet sætter penge ind på min konto fra et posthus, så koster det 16kr................
Imponerende i øvrigt hvad de kan finde på af gebyrer på dit og dat |