Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Financielle guidelines?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I kloge hoveder!

Jeg er massør og er blevet tilbudt at få arbejde i en fysioterapeutklinik. Jeg har i den forbindelse oprettet e enkeltmandsvirksomhed, og venter stadig på at få en erhvervskonto i min bank.

MEN er der nogen, der kan fortælle mig hvordan det lønmæssige skal foregå? Skal jeg skrive faktura til klinikken hver måned? Gør det noget, at jeg bruger min private NEMkonto indtil jeg har fået min erhvervskonto?

Egentlig søger jeg hjælp og generelle guidelines til hvordan jeg skal få dette til at fungere =)

-Mille

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48

Du skal først og fremmest overveje om du overhovedet af skat ses som selvstændig. Som du kort beskriver det, ville du nok være lønmodtager, og betaler du så ikke din skat eller din virksomhed bliver nødlidende, falder det lige tilbage på klinikken og omvendt, sker der klinikken noget og skat bliver indblandet, kan de stille spørgsmålstegn ved dig som selvstændig og dermed dit regnskabhttp://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Det handler om selve arbejdets karakter og ikke af hvad I måtte aftale skriftlig, det er skat kolde overfor. Det betyder heller ikke noget, om du ved siden af driver noget selvstændigt, man kan sagtens være selvstændig og ha lønnet arbejde.

Du skriver det lidt selv - Jeg er blevet tilbudet arbejde - og - hvordan det "lønmæssige" skal foregå.

Ellers ja - du skal skrive en faktura til klinikken og nej hvis du ikke skal køre VSO betyder det ikke noget du bruger din NEMkonto i begyndelsen, men du skal jo også ha check på om du er "med moms på din faktura" eller du som terapeut hører til lønsumsafgift og andet - som jeg ikke kan nok til at gå ind på, det er muligt det ikke betyder noget i den konstellation, men så bliver det dobbelt vigtigt - om du faktisk er selvstændig.

Overordnet tror jeg du burde være helt almindeligt lønnet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:22

Hej, tak for svaret!

Jeg ved, at de massører/zoneterapeuter/osv, der ellers er på klinikken kører det på samme måde, så det kan være, at det bare er den måde det er der? 

Jeg har været inde og checke, og som terapeut hører jeg som du nævner ind under lønsumafgiften. Men jeg har ikke kunne læse mig til hvor stor en betydning det har? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03

Vynka:

de massører/zoneterapeuter/osv, der ellers er på klinikken kører det på samme måde, så det kan være, at det bare er den måde det er der? 

Jeg har været inde og checke, og som terapeut hører jeg som du nævner ind under lønsumafgiften. Men jeg har ikke kunne læse mig til hvor stor en betydning det har? 

Det tror jeg du har helt ret i. Masser af arbejdsgivere, og helt sikkert flere og flere, vil ikke ansætte med det besvær det er med opsigelsesvarsler, feriepenge, løn under sygdom, ATP osv, og mange bliver derfor tvunget til at opgive de sikkerheder + lønmodtagernes garanti fond og andet, som det har taget en del år at få opbygget. Jeg har forståelse for, at det er mere bøvlet for arbejdsgiverne, som jeg dog også mener har et vist ansvar, og den omsiggribende tendens til at kræve at flere og flere skal danne selskab istedet for at blive helt reelt ansat, tror jeg dels kommer til at koste mange af de arbejdsgivere dyrt, eftersom mange af de ansatte sikkert kan glemme at sætte det af de skal til skat og ryger i restance - hvor den bouncer lige tilbage til arbejdsgiveren, men nok om det - for jeg forstår de "ansatte" er så presset efter at komme i job, at de køber næsten et hvert forslag - Det skal nok blive godt hos dig.

Ja jeg tror du hører under lønsumsafgift - eller i alle fald din arbejdsgiver gør, men du får jo ikke løn, så de sparer lmåske lønsumsafgift? Jeg ville TRO og her mangler jeg (også Smile) viden, at du så skal betale lønsumsafgift ud fra det du fakturerer - hvis det ikke skal være med moms. Ellers ville lønsumsafgift miste sin mening - når man bare kunne outsource alt - omsætningen må enten være moms eller lønsusafgift - men NOGEN her må viden det, så du kan registrere korrekt (evt de kollegaer du siger der arbejder på samme måde - hvis de gør det korrekt)?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)