Hej alle I kloge hoveder! Jeg er massør og er blevet tilbudt at få arbejde i en fysioterapeutklinik. Jeg har i den forbindelse oprettet e enkeltmandsvirksomhed, og venter stadig på at få en erhvervskonto i min bank. MEN er der nogen, der kan fortælle mig hvordan det lønmæssige skal foregå? Skal jeg skrive faktura til klinikken hver måned? Gør det noget, at jeg bruger min private NEMkonto indtil jeg har fået min erhvervskonto? Egentlig søger jeg hjælp og generelle guidelines til hvordan jeg skal få dette til at fungere =) -Mille |
Du skal først og fremmest overveje om du overhovedet af skat ses som selvstændig. Som du kort beskriver det, ville du nok være lønmodtager, og betaler du så ikke din skat eller din virksomhed bliver nødlidende, falder det lige tilbage på klinikken og omvendt, sker der klinikken noget og skat bliver indblandet, kan de stille spørgsmålstegn ved dig som selvstændig og dermed dit regnskab: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530
Det handler om selve arbejdets karakter og ikke af hvad I måtte aftale skriftlig, det er skat kolde overfor. Det betyder heller ikke noget, om du ved siden af driver noget selvstændigt, man kan sagtens være selvstændig og ha lønnet arbejde.
Du skriver det lidt selv - Jeg er blevet tilbudet arbejde - og - hvordan det "lønmæssige" skal foregå.
Ellers ja - du skal skrive en faktura til klinikken og nej hvis du ikke skal køre VSO betyder det ikke noget du bruger din NEMkonto i begyndelsen, men du skal jo også ha check på om du er "med moms på din faktura" eller du som terapeut hører til lønsumsafgift og andet - som jeg ikke kan nok til at gå ind på, det er muligt det ikke betyder noget i den konstellation, men så bliver det dobbelt vigtigt - om du faktisk er selvstændig.
Overordnet tror jeg du burde være helt almindeligt lønnet
vh