Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan Skat nægte at udbetale negativ moms?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 106
Fra  Maerk Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som er i startfasen. Det betyder, at jeg har en betydelig negativ moms.

Samtidig har jeg en betalingsaftale med Skat vedrørende restskat. Jeg har overholdt alle betalingsfrister på aftalen.

Her i startfasen er budgettet stramt og jeg har lavet budgettet ud fra at jeg får den negative moms tilbagebetalt.

Men i stedet for at få beløbet udbetalt, får jeg et brev hvor der står, at Skat har modregnet det beløb jeg har til gode mod restskatten.

Jeg ved at Skat kan tilbageholde ydelser hvis man har gæld til det offentlige. Men jeg vidste ikke at Skat kunne tilbageholde momsudbetaling som et ekstra afdrag på en restskat med aftalefæstet afdrag.

Er der nogen som har erfaring eller kundskab omkring dette?

Der er to ting som jeg gerne vil have svar på.

1) Når man har negativ moms betyder det jo bare at man har indbetalt moms, som ikke skulle have været indbetalt. Kan udbetalinger af momspenge virkelig betragtes som en "ydelse" fra det offentlige.

2) Dette drejer sig ikke om manglende indbetalinger til Skat. Jeg har en aftale om faste afdrag på min restskat, som jeg har overholdt. Jeg er altså ikke i restance i forhold til aftalen med Skat. Kan det passe, at Skat kan trække momspenge for at få tvinge igennem en hurtigere afvikling af restskatten end det som allerede er aftalt?

På forhånd tak for alle svar.

- Søren.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Søren

Det er en helt normal fremgangsmåde fra SKAT.

Det fremgår formentlig med al sandsynlighed i din aftale med SKAT, at de forbeholder sig ret til at modregne eventuelle andre udbetalinger fra SKAT til afvikling af din skatterestance.

Der er ikke nogen vej udenom, desværre.

Tonny

Fra Middelfart
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 106
Fra  Maerk Skrevet kl. 16:09

Hej Tonny,

Tak for svar.

Det er rigtig at der i opkrævningslovens §12, stk 4 er en regel om at "Skat kan i visse tilfælde modregne beløb, der endnu ikke har nået sidste rettidige betalingsdag. Det gælder blandt andet moms, a-skat...".

Men man kan  tolke "visse tilfælde" som "undtagelsesvis". Jeg tror den regel er tiltænkt de tilfælde, hvor aftalte afdrag ikke bliver overholdt eller nogen på anden måde er modvillig til at betale.

Hvis det er normal fremgangsmåde at fra Skat at modregne moms mod gæld, som ikke har nået sidste rettidige betalingsdag, så mener jeg at Skat ikke bare misbruger regelen, men også gør det unødvendigt vanskelig for personer, med gæld til det offentlige, at starte en virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21

Den har været oppe herinde mange gange, og hver gang med det slutresultat - fra de som kender til det som ex Tonny og mange andre, at ja - skat kan tilbageholde - og gør det i praksis oftest eller altid? hvis der er anden gæld til skat - hos en person og dermed i en personlig virksomhed.

Det kan sagtens diskuteres om det er rimeligt set i lyset af en indgået aftale -  som overholdes til punkt og prikke, men skattegæld er noget af det sværeste at kæmpe mod

Jeg synes tilmed at høre flere, hvor skat også kan ophæve en indgået aftale, hvis de pludseligt konstaterer, at skyldner i øvrigt er kommet til penge, så jeg tror skat har meget vide beføjelser og helt generelt normalt laver aftaler der går over max et år iøvrigt.

Din trøst må være, at så ryger gælden godt ned, og du sparer de penge senere - men ja - det er en likvid forskydning du ikke havde ventet, og som man må gøre alle opmærksom på, skat kan modregne i moms eller anden skat retur.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:18

Ja, det kan og gør SKAT - også selvom du har indgået en fast aftale om afvikling af din gæld til skat.Wink

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)