Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket CMS system til et nyt sportsportal??

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

I fotrbindelse med mit nye projekt, som er en ny sportsportal, så er jeg på udkig efter et CMS system. Det skal siges med det samme at mine IT-egenskaber er meget fornuftige men når det kommer til kodning og design, så ja der er jeg helt grøn i det...

CMS

Jeg har googlet rundt og læst omkring de meste brugte CMS systemer på markedet men også dem der bliver snakket mest om herinde på Amino:

- Wordpress

- Joomla

- Drupal

Alle tre systemer tiltaler mig meget da det mest er lavet i forvejen og skal bare ændres og sættes sammen hvis i forstår hvad jeg mener. Jeg ønsker at det meste er lavet i forvejen sådan at jeg bare kan tilføje billeder, tekster og diverse andre informationer efter behov...

Jeg ønsker et system der kan holde til at blive udvidet/eskaleret til mange brugere og informationer...På længere sigt er der planer at skifte til noget andet...

Er der andre CMS systemer der kunne være relevante at kigge på og som ligner dem jeg allerede har nævnt?

Design

Mine tanker mht. design er at jeg har haft kigget på de forskellige themes der findes og synes at mange af dem er lækre og ser  godt ud. Men er det nogen der vil kunne bruges til en portal?

Har været inde og søge efter men det er ikke mange der kommer frem, måske er det magazine themes der vil være relevante når der er tale om en ny portal?

Eller skal jeg have det kodet det hele fra bunden af? Altså designet?

Teknik

En database vil også være nødvendig da jeg vil have brug for at taste mange informationer ind sådan at det er muligt for brugerne at kunne søge efter dem samt sortere i dem efter ønske og behov mm. Er det noget der skal laves ved siden af? Eller findes der også CMS systemer med denne funktion?

Nogen venlige Aminoer herinder der vil kunne komme med bud eller svar på mit tråd, sådan at jeg kan komme hurtigt i gang med mit nye projekt?

På forhånd mange tak for hjælpen J

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:10

Had du kigget på et systeem som Umbraco? Det er også et rigtigt godt system.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 23. May 12
Indlæg ialt: 20
Fra  Diversa Skrevet kl. 11:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Alle de tre systemer du nævner kan formodentlig dække de behov du har/får i forbindelse med din portal. 

Jeg laver selv Drupal løsninger og svarer altså på dine spørgsmål ud fra den vinkel..

Mht. hvilket system du skal vælge så kan jeg sige at Drupal fint kan skaleres op til meget store løsninger. - Fx. kan nævnes at dr.dk er ved at flytte over på en Drupal platform. - Jeg er personligt af den opfattelse at det måske tager lidt længere tid at sætte sig ind i Drupal, men det er slet ikke så svært så det er umuligt at gå igang med. - Der findes mange gode guides der kan hjælpe dig igang. Fx. på www.lynda.com synes jeg de har rigtig gode kurser hvor man bliver godt klædt på. Det koster dog 25 dollars (tror jeg) pr måned at få adgang til kurserne. Der er også masser af gratis hjælp rundt omkring.

Hvis du vælger en Drupal løsning kan jeg ikke forstille mig at du senere vil få behov for at flytte til et andet system. - Jeg siger ikke hermed at det vil du hvis du vælger et af de andre systemer, - dem kender jeg bare ikke så godt så jeg vil udtale mig om det..

I forhold til at vælge et design (theme) i Drupal sprog så er det ikke sådan at der skal stå "portal" på et theme for at man kan bygge en portal med det. Når der står portal, magazine, web-shop eller noget andet så er det mest bare et udtryk for den visuelle stil, og hvad designeren har tænkt at stilen passer til.

Du bør tænke over om det er et must for dig at dit design er helt unikt. Hvis det er vigtigt for dig skal du have lavet et design fra bunden. - Det kan godt blive en ret dyr løsning. - Der findes masser af gratis designs og også designs man køber som er rigtig gode. Disse kan ofte tilpasses meget i forhold til farver billeder grafik m.m.

Når du vælger dit design skal du vælge noget der stilmessigt passer til den side du vil lave. - Men det er mindst lige så vigtigt at du vælger et design som lever op til de funktioner du har brug for. - Det er relativt nemt at ændre lidt på nogle farver skrifttyper m.m. i et theme. Det kan være en meget mere krævende sag at bygge nye funktioner ind i et theme. - Med funktioner mener jeg her sådan noget som;

Vil du have at det er en HTML 5 side?

Skal siden fungere på mobile browsere?

Indeholder themet de regioner du har brug for?

Regioner er forskellige områder på siden hvor man kan sætte sit indhold ind. - Fx sidehoved, sidebar, indhold, sidefod….

Det er nemt at udskifte et theme. Så jeg vil nok foreslå at du i første omgang begynder at sætte din side op med det indhold og den struktur du vil have. - Så kan du begynde med at downloade en bunke gratisk themes som du kan prøve af for at få en føling med hvad de kan. Måske finder du ud af at du sagtens kan klare dig med et gratis theme. - Og hvis ikke, så er det nemt senere at skifte det ud til noget bedre.

Du spørger også om du skal bruge en database ved siden af dit CMS system. - Drupal, og de fleste andre CMS-systemer er bygget på en database fx MySQL. - Med en Drupal løsning har du mulighed for selv at lægge nyt indhold i databasen. - Drupal kommer som standard med to typer af indhold sider og artikler. Hvis din portal fx har brug for at holde styr på sportsresultater så laver du en ny indholdstype der kan hede resultater. Det er nemt at administrere, og det giver dig de muligheder du efterspørger for at gemme, vise, søge, sortere m.m. - Så nej, du har ikke brug for en database ved siden af den database der allerede ligger i din Drupal installation.

Jeg håber du kunne bruge ovenstående til noget..

Mvh:

Lars Holm Sørensen

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Skrevet kl. 14:12

Hej Niels

Jeg har skam også kigget på Umbraco og har set i en del tråde hvor du anbefaler det system, men hvordan er den sammenlignet med de andre jeg har nævnt?

De sidste par dage har jeg prøvet på at sammenligne systemer og set en del videoer, hvor det er Drupal der ser ud til at passe lige til mine behov

Umbraco er også interessant men det koster penge at komme i gang mv.

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Skrevet kl. 14:15

Hej Lars

Mange gange tak for din lange svar...Det er fuld fortjent med 5 stjerner

Jeg må sige at jeg blev meget klogere efter at have læst dit svar, på mange rammer Drupal netop det jeg efterspørger

Lige nu arbejder på designet dvs, hvordan det skal se ud samt beskrive funktionerne

Er det noget du arbejder med til dagligt? Altså med Drupal?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:20

E T:
Jeg har skam også kigget på Umbraco og har set i en del tråde hvor du anbefaler det system, men hvordan er den sammenlignet med de andre jeg har nævnt?

Det er svært for mig at sammenligne med andre systemer fordi jeg har ikke brugt de andre længe. Jeg har brugt Umbraco i nogle år nu og "sidder fast" i det :)

E T:
Umbraco er også interessant men det koster penge at komme i gang mv.

Hvis du skal have nogle til at lave det ja. Men hvis du henter den dokumentation der er lavet og har html klar så vil det ikke koste dig noget. Selve systemet er jo gratis så det er kun hosting der vil koste penge men det vil det med alle andre systemer også.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Skrevet kl. 15:02

Niels Henriksen:
Hvis du skal have nogle til at lave det ja. Men hvis du henter den dokumentation der er lavet og har html klar så vil det ikke koste dig noget. Selve systemet er jo gratis så det er kun hosting der vil koste penge men det vil det med alle andre systemer også.

Det er der problemet ligger for mig at jeg ikke kan kode og søger derfor efter noget hvor det gerne skulle være ligetil mere eller mindre ala WP... 

Umiddelbart vil det betyde at jeg skal betale mig fra at får lavet noget altså det meste når vi taler om Umbraco

Jeg er godt klar over at hosting koster :-)

Nogen du kan anbefale når vi snakker om Umbraco og Drupal??

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:12

E T:
Det er der problemet ligger for mig at jeg ikke kan kode og søger derfor efter noget hvor det gerne skulle være ligetil mere eller mindre ala WP... 

Det forstår jeg. Altså  hvor du bare skal ind og rette lidt farver og billeder. Der findes allerede skabeloner med i Umbraco når det indstalleres så det samme kan du også her. Du kan sagtens lave et mindre site uden at skulle have fat i noget kode.

Men hvis du skal til at lave specielle kodestumper så kommer du ikke udenom at skulle kode. Uanset om det hedder Umbraco, Wordpress eller det-bedste-cms-ever :)

Fordelen ved Umbraco er at der i realiteten ikke findes skabeloner (andet end dem der er med) og at det er 1000% åbent for hvordan designet skal se ud. Der er ikke noget "sidehoved" eller "sidefod". Men den der laver designet for dig kan lave det så du får det nøjagtigt som du ønsker det.

Jeg har selv et par kunder hvor jeg laver deres sites i Umbraco og de aner ikke en dyt om hvordan man koder eller html - den del har de outsourcet til mig (heldigvis).

E T:
Nogen du kan anbefale når vi snakker om Umbraco og Drupal??

Hvis det er hosting så vil jeg pege med alle 10 fingre på Unoeuro da jeg kun har gode erfaringer med dem.

Fra Næstved
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 1859
Skrevet kl. 15:18

Jeg vil også anbefalde dig at kigge nærmer på  Umbraco

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil som en tidligere i tråden anbefale dig at bygge din portal på Drupal 7. Der findes rigtig mange færdige moduler, til mange at de funktioner man forventer af en portal. Samtidig kan du med Drupal's indholdtyper, lave dine sidetyper, hvor indhold kan listes med views.

Hvis du f.eks. får programmet designet som subtheme til Omega 3.x framework, får du en responsive portal, der virker på alle enheder, så som telefoner, tablets og computere. Frameworket indholde mange zoner, hvor du kan indsætte blokke med indhold. Ofte skal der kun skrives css for at implementere et webdesign som subtheme.

Hvis det har interesse, kan jeg hjælpe dig igang med et webhotel med drupal 7 (cpanel med 1-click-installer). Jeg kan også hjælpe dig i gang med de rigtige moduler og de grundlæggende principper i Drupal 7's opbygning, og lidt support over e-mail og telefon. Det er ikke det store ekstra arbejde for mig, da jeg i forvejen arbejder i Drupal, har to servere til rådighed og selv skal igang med at lave en større portal.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)