Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsorer - Hvad er rimeligt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Berlin
Tilmeldt 10. May 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino!

Jeg står og er i gang med at planlægge at starte min første virksomhed, som skal fokusere primært på at holde events.
Jeg har naturligvis lavet nogle regnskaber over hvordan og hvorledes det hele skal hænge sammen rent økonomisk. Dog har jeg en enkelt tom plads ved indtægter, der lyder på "Sponsorer". Min plan er altså at finde en eller flere sponsorer som kunne være interesserede i enten at skyde penge i det eller en anden løsning.

Jeg har mere eller mindre styr på det med at fremlægge selve min idé og hvad de får ud deres sponsorat osv.
Der hvor jeg så er på bar bund, er hvad der er rimeligt for både dem og for mig mht. til betaling.

Mit segment ligger i alderen 16 - 22 år, og centralt på fyn. Der vil komme posters op rundt omkring i Odense og omegn og hele Vestfyn. Derudover vil jeg også køre rundt på de fleste skoler/gymnasier med posters - og naturligvis markedsføre det på facebook, med konkurrencer og mere. Så der er altså rigtig gode mulighed for, at deres navn kommer ud blandt rigtig mange unge mennesker.
Når jeg så henvender mig til en mulig sponsorer og fremlægger det hele. Hvad er så rimeligt at forlange - og er der noget jeg bør være specielt opmærksom på?

Håber på nogle gode svar, da jeg føler jeg ikke rigtig kan komme videre herfra. Har prøvet at søge google tyndt, dog uden held!

Venligst

Emil Erritsø Jepsen

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 15:10

Hej Emil,

Det skal koste det, som nogen er villig til at betale. Mit svar er lige så bredt som dit spørgsmål er. Det er jo nærmest umuligt, at give et konkret svar på, men min personlige mening er at du ikke kan tage specielt meget for det, da du intet har bevist - hvilket er naturligt med et nyt firma og du kan dermed ikke love, hvor mange der kommer eller hvordan det bliver taget i mod.

Forhåbentlig har du ikke lavet dit budget således, at du er afhængig af sponsorer til, at skabe et overskud. Hvis jeg var dig, ville jeg skaffe nogen sponsorer og bede om 5.000 kr. At få sit navn ud, er ikke noget specielt og især ikke sammen med et brand (dit firma) som ingen kender til. Men hvis du får nogen firmaer ind til billige penge i starten og de kan lide hvad de ser, så vil de hellere end gerne spytte flere penge i kagedåsen, når det næste event løber afsted!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Mar 12
Indlæg ialt: 969
Skrevet kl. 15:16

Enig med første kommentar. 

Kræv fx 5000 kr, hvis du får en masse sponsorere og du ender ud med, at folk vil give mere (altså at der er konkurrence om pladsen), så kan du jo altid kræve mere, for sponsorpladserne!

Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!

Fra København
Tilmeldt 5. Nov 11
Indlæg ialt: 28
Fra  More than event Skrevet kl. 15:20

Hej Emil.

Sponsormarkedet er ikke så "simpelt" i dag. Det skal forståes på den måde at sponsorer i dag ikke bare ligger nogle penge for noget eksponering på plakater, hjemmesider, etc. I hvert fald ikke de professionelle af dem. Ren eksponering fungerer stadig, men det er som oftest lokalevirksomheder og lokalsport sammen.

Nu skriver du intet om hvad det er for en type events eller sponsorer du søger, så det er ikke så nemt at hjælpe. 

Til at starte på skal du nok sætte dig ned og finde ud af hvad du vil svare på når spørgsmålene "Hvad får jeg ud af det?", "Hvordan kan jeg bruge det?", "Hvilke aktiveringsmuligheder ligger der i det?". Alt dette afhænger selvfølgelig af hvor omfattende dine planlagte events er.

Hænger sponsoratet sammen med én event eller er der synergi mellem flere events? Er det muligt for sponsor at "betale" i produkter, så derer tale om en barter-aftale. De er ofte nemmere at komme igennem med. 

Brug altid kunden som udgangspunkt - hvad får de ud af det. Prøv at sætte dig i deres stol og tænk deres situation igennem. Hvad mangler kunden? salg, kendskab, loyalitet, etc. Sæt dig ind i hvor kunden er, hvilke salgskanaler bruger de, hvad er deres målgruppe, kan der skabes synergi mellem deres nuværende kommunikation og det som dine events tilbyder. I dag er der meget fokus på Integrated Marketing Communication (IMC), så man sikre sig det størst mulige output af sine investeringer. Det er ikke altid det behøves at måles på salg. (Du kan evt. google IMC, der findes en masse om dette emne).

Men lov mig du ikke bare prøver at sælge det på "Der er rigtig mange mennesker der ser dit logo". Event som medie har nogle helt andre styrker. Der kan ofte være en højere kontaktpris, men den oplevelsesbaserede kommunikation vil ofte også være mere effektiv og sidde bedre i hukommelsen. Den visuelle eksponering skal ikke negligeres, men tænk på hvordan du kommer til at sidde fast i en besøgenes hukommelse. Det handler om at man igennem sponsoratet rammer forbrugeren på flest mulige måder. Der skal spilles på alle sanser. Hvis du kan sørge for at forbrugeren får produktet mellem hænderne, dufter til det, smager på det, høre det, etc. så er du langt i salget af sponsorater.

Så tænk på værdi for kunden, og så kommer den rigtige pris "næsten af sig selv". 

Og så kræver det sidst, MEN IKKE MINDST, at selve event idéen er nogen som sponsor tror på og de har tillid til planlægning og eksekvering af den.

Håber det kan bruges og knæk og bræk med dit nye projekt.

Mvh

Mark Alexander Nielsen

More than event is delivering Event Production and Services with the client in center. See more at http://www.morethanevent.dk

Fra Berlin
Tilmeldt 10. May 12
Skrevet kl. 15:20

Hej Kenn. Tak for svaret!

Jeg er klar over, at det er svært at give et konkret beløb på hvad jeg skal tage. Håbede måske bare på en formular eller lignende som jeg måske kunne følge nogenlunde. Da jeg jo som sagt er ret grøn på området, er jeg bare bange for at blive bogstavlig talt røvrendt at nogen der er lidt klogere end jeg på området.

Det er måske også vigtigt at nævne, at jeg/vi har holdt fester før. 3 fester i et forsamlingshus hvor der kom omkring 300 mennesker og senest i en hal, hvor der kom 470 mennesker udelukkende pga. vores navn. Planen er denne gang, at leje en kunster ind som forhåbentlig trækker flere mennesker til.

Og nej, er naturligvis ikke afhængig af jeg får sponsorer, men det ville ikke være dårligt hvis det er det der gør, at det giver mere overskud - så er der jo flere penge til næste event. :)

Venligst

Emil Erritsø Jepsen

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 15:25

Så synes jeg du skal prøve, at få fat i lokalvirksomheder som vil sættes i forbindelse med den fest/koncert du vil hos. Det kunne evt. være Albani som vil levere x-antal øl og så kan du sælge disse øl videre.

Koncerter er en rigtig god måde, at lave sponsorater som ikke blot er pengesponsorater, men som er produktsponsorater og du dermed finde virksomheder der kan associeres med en koncert.

En formular - glem det, det finder du simpelthen ikke! Som der også skrives, så er markedet komplekst og for en sponsor er det ikke særlig spændende at få sit navn på en plakat, hvorfor der ikke vil skabes en merværdi. Men hvis en lokal virksomhed kan promovere sig selv til de unge til selve koncerten, ved at sælge sine produkter, så vil det fungere rigtig godt!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Berlin
Tilmeldt 10. May 12
Skrevet kl. 15:57

Hej Mark. Tak for dit svar

Eventet skal være et mere eller mindre mainstream event, hvor man betaler et beløb for at komme ind og hertil vil der være en bar hvor der vil være studievenlige priser. Location vil være centralt på fyn i en hal - hvor festen varer fra evt. 20 - 02. Der vil som sagt blive lejet kendte kunsternere ind til at spille. Derudover har jeg også nogle tiltag, som jeg selv mener er en god idé - dog er de ikke helt på plads endnu.
Nogle af de virksomheder som jeg har tænkt mig at tage kontakt til beskæftiger sig med salg af mode tøj over nettet, køreskoler, energidrikke osv. Altså, naturligvis virksomheder som henvender sig primært til den samme kundegruppe som jeg.

Nu skulle mit indlæg ikke forståes som om jeg søgte sponsorer herinde. Jeg har nogle virksomheder i tankerne, som jeg har tænkt mig at tage direkte kontakt til - og som sagt, så har jeg mere eller mindre styr på hvordan og hvorledes jeg skal fremlægge mit event osv. Men, det er selvfølgelig altid interessant at få nogle flere aspekter ind. Der er helt klart nogle brugbare ting i dit indlæg, som jeg ikke først havde tænkt på. Så, tak for det! :) 

Mit indlæg var dog lidt mere fokuseret på hvordan jeg sikrer mig at dealen er god, både for sponsoreren og for mig, da jeg selvfølgelig heller ikke er ude på at snyde hverken mig selv, eller sponsoreren. Det at finde nogle virksomheder der muligvis kunne være interesserede, ser jeg ikke som den sværeste opgave, mere at finde en pris/løsning som er rentabel for både jeg og sponsoreren. Men, jeg kan godt se at det er svært at give et svar, når der ikke er noget konkret at forholde sig til.

Venligst

Emil Erritsø Jepsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)