Jeg er lidt i tvivl om følgende vil blive opfattet som spam:
Jeg har en hjemmeside, hvor jeg har skrevet en masse artikler. Jeg vælger at kontakte forskellige medier pr. mail (online nyhedsmedier), hvor jeg tilbyder dem at bruge enkelte artikler fra min hjemmeside, såfremt jeg får et link retur. Det skal lige slåes fra, at jeg ikke har gjort det endnu, da jeg vil være sikker på, at det ikke strider mod reglerne.
Helt kort er der vel forskel mellem en press-release med det formål at give pressen indsigt i noget nyt der sker - og så at tilbyde artikler mod et link for at tjene penge - selv om press-releases vel også tjener lidt samme formål. Jeg er ikke i tvivl om at du vil sende spam som beskrevet - men har ikke lovlink i den sammehæng -
Vil dette så være lovligt: Jeg sender en mail et medie, hvor jeg tilbyder, at jeg vurderer at artiklen passer godt til deres side, og at de må bruge den, hvis de har lyst. Altså, jeg forlanger INTET retur? :-)
Forhåbenligt ved nogen mere, men jeg ville ikke turde. Det er meget dyrt hvis man anklages for spam og taber, og jeg formoder du stadigt har en underliggende tanke, om at anbringe et eller andet der skal gi dig et eller andet igen, så jeg nu nok være forsigtig. Man må givet gerne sende dem rent redaktionelt stof, men jeg kan ikke vurdere dit tilfælde ud fra det beskrevne, og som sagt, er det dyrt hvis man spammer, og står det klart, at det er en artikel der f.eks. promoverer et naturmiddel - skrevet som var det en helbredsartikel generelt der skal sikre reklame, vil det nok kunne være på kant
Man må selvfølgeligt gerne sende reklamer ind som ligner artikler lidt - bare det fremgår det er en egentlig annonce - og så til annonceafdelingen men jo for at få pris på at indrykke den, men det er jo ikke den vej du vil
Vil dette så være lovligt: Jeg sender en mail et medie, hvor jeg tilbyder, at jeg vurderer at artiklen passer godt til deres side, og at de må bruge den, hvis de har lyst. Altså, jeg forlanger INTET retur? :-)
Sådanne henvendelser får vi en del af på vores avis, og ingen er endnu meldt for spam. Det er jo en helt legitim henvendelse, synes jeg. Avisen forlanger naturligvis fuld redigeringsret, så de kan ændre de ting i artiklen, som avisen finder, der skal ændres.
Mange hilsner
Mads
Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk
Sådanne henvendelser får vi en del af på vores avis, og ingen er endnu meldt for spam. Det er jo en helt legitim henvendelse, synes jeg. Avisen forlanger naturligvis fuld redigeringsret, så de kan ændre de ting i artiklen, som avisen finder, der skal ændres.
Mange hilsner
Mads
Hej Mads,
Tak for dit svar.
Jeg har besøgt mange forskellige medier online, og der er rigtig mange, der skriver ved deres kontaktformular, at de meget gerne ønsker tips og idéer til deres artikler. Derfor vil jeg synes det er mærkeligt, hvis man kan blive anmeldt for spam.
Forhåbenligt ved nogen mere, men jeg ville ikke turde. Det er meget dyrt hvis man anklages for spam og taber, og jeg formoder du stadigt har en underliggende tanke, om at anbringe et eller andet der skal gi dig et eller andet igen, så jeg nu nok være forsigtig. Man må givet gerne sende dem rent redaktionelt stof, men jeg kan ikke vurdere dit tilfælde ud fra det beskrevne, og som sagt, er det dyrt hvis man spammer, og står det klart, at det er en artikel der f.eks. promoverer et naturmiddel - skrevet som var det en helbredsartikel generelt der skal sikre reklame, vil det nok kunne være på kant
Man må selvfølgeligt gerne sende reklamer ind som ligner artikler lidt - bare det fremgår det er en egentlig annonce - og så til annonceafdelingen men jo for at få pris på at indrykke den, men det er jo ikke den vej du vil
vh
Mange tak for dit svar.
Jeg skriver netop også her for at få svar på, om det er lovligt. Jeg vil skrive en masse artikler på min blog, hvor jeg vil lave nogle anmeldelser af en masse forskelligt (affiliate), hvilket jeg vil tilbyde medier at bruge på deres hjemmeside. Det jeg helt præcist vil gøre er at kontakte medier og fortælle dem, at jeg har en artikel, de måske kunne være interesseret i at bruge på deres hjemmeside og vedhæfte et link.
Mit råd må helt sikkert være, at du ikke forlanger noget retur - men blot kontakter de enkelte medier , hvor du mener dine artikler kunne have interesse...også måske ikke lige serverer historien for dem, men nærmere laver en pressemeddelelse om at du "Martion Dyrhøj" blogger her og her omkring det - og om det ikke var noget for dem, at tage op.
Så kan du selvfølgelig vedhæftet lidt information omkring emnet - hvis f.eks. du skriver omkring "stop-rygning", så forklar hvad der skal til og få dig selv til t fremstå, som værende ekspert på området....og har modtageren så uddybende spørgsmål, så vil de helt sikkert kontkate dig - ligesom, hvis de publiserer noget af din skrevne tekst, så vil de referere til dig, som "eksperten"...
vh. Martin
Firma Assistent - Svanemøllevej 25, 2100 København Ø - tlf. 7199 6186 - www.firma-assisten.dk