Jeg driver en række affiliatesider, hvor jeg mener jeg har fået rigtig godt styr på SEO. Der er dog altid plads til forbedringer, og jeg er sikker på, at der også er ændringer der kunne forbedre siden ang. SEO.
Min problemstilling handler om affiliatelinks. Jeg ved at Google ikke er særlige glade for affiliatelinks, og man derfor bør skjule dem bedst muligt. Jeg benytter pt. kun GoCodes på mine affiliatelinks.
Spørgsmålet om nofollow på affiliatelinks har været oppe før i tråden "Disallow eller nofollow på affiliatelinks?", som du kan tage et kig på - hvis du ikke allerede har været der.
Hvad angår gocodes, så følger Google op til 4-5 redirects, så der er der vist ingen forskel at hente. Du kan se Matt Cutts fortælle om det i nedenstående video.
Hm, jeg er bare bange for at hvis jeg vælger at sætte nofollow foran alle mine affiliatelinks (over 500 fordelt over 200 sider) i løbet af få dage, så vil Google se kritisk på siden.
Baserer du din frygt på noget konkret? Har du hørt om andre eksempler på websites der er blevet straffet for at sætte nofollow på betalte links? Har du hørt om websites der er blevet straffet for ikke at sætte nofollow på betalte links?
Som skrevet i den anden tråd, skal du nok regne med at Google allerede betragter dine links til affiliateprogrammer som betalte links og derfor automatisk giver dem et nofollow, selvom du ikke har gjort det.
Baserer du din frygt på noget konkret? Har du hørt om andre eksempler på websites der er blevet straffet for at sætte nofollow på betalte links? Har du hørt om websites der er blevet straffet for ikke at sætte nofollow på betalte links?
Som skrevet i den anden tråd, skal du nok regne med at Google allerede betragter dine links til affiliateprogrammer som betalte links og derfor automatisk giver dem et nofollow, selvom du ikke har gjort det.
Nej, det har jeg ikke.
Men nu handler det jo om, at jeg ikke har sat nofollow på for starten? Det vil måske opfattes som mærkeligt af søgemaskinerne, hvis jeg pludselig sætter nofollow på størstedelen af mine links.
Hvis Google automastisk har givet mine links nofollow vil det jo også være negativt, for det må jo uden tvivl være bedre, hvis jeg selv havde sat nofollow fra starten, hvis det er tilfældet.
Jeg er dog stadig lidt i tvivl om jeg bør ændre mine links til nofollow over kort tid eller jeg bør fordele det over længere tid for ikke at få det til at se mærkeligt ud for søgemaskinerne.
Da vi startede MobilTjek begyndte Google at indeksere nogle af vores redirect links, hvorfor vi ændrede flere tusinde links over night. Vi blev ikke straffet, snarere tværtimod.
Da vi startede MobilTjek begyndte Google at indeksere nogle af vores redirect links, hvorfor vi ændrede flere tusinde links over night. Vi blev ikke straffet, snarere tværtimod.
Så du ændrede alle dine affiliatelinks over en nat?
Gjorde du forresten det manuelt, eller er der en smartere og hurtigere måde man kan gøre det på?