Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt jurahjælp til opstart af firma (netbaseret)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Indlæg ialt: 481
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej friske aminoer.

Mig og min makker starter så snart som muligt vores firma - http://www.nobackuptrouble.com/ - som skal sælge backup af hjemmesider.

Vi er sådan set klar til at starte op. Vi vil bare sikre os at vi ikke gør noget ulovligt, ved følgende punkter: 

Det der er vores primære problemer:
- Få skrevet nogle politikker, som vi kan bruge - de skal beskytte os så meget som muligt
- Sørge for at alt er lovligt
- Sørge for at vi kender de mest almindelige procedurer hvis vi for eksempel bliver bedt om at give adgang til en server
- Hvilke lande må vi have data liggende i?
- Evt.
Og den liste er i en tilfældig rækkefølge Håber der er nogle der kan hjælpe... Mvh Kasper - Nobackuptrouble

Jeg arbejder til daglig med wordpress webshops og driver mine egne affiliate sider.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Skrevet kl. 11:43

Er der slet ikke nogle der kan hjælpe os?

Mvh

Kasper

Jeg arbejder til daglig med wordpress webshops og driver mine egne affiliate sider.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Skrevet kl. 19:23

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32

I bør skrive jeres salgsbetingelser på hjemmesiden. Her skal i tage højde for købeloven, især ved handel med private.

Der er flere steder på nettet, hvor i kan købe standard salgsbetingelser tekster. Kig på hvad hostingudbyderne skriver i deres salgsbetingelser. Husk det ikke er lovligt at kopiere andres tekster. Skriv jeres egne eller tilføjelser til en købt tekst.

Der er ingen lov/regler for opbevaring af en hjemmeside backup.

Er der i hele taget et marked for jeres produkt? Tager de fleste hostingudbydere ikke backup af deres kunders hjemmesider.

Kasper Toft Braun:

- Sørge for at vi kender de mest almindelige procedurer hvis vi for eksempel bliver bedt om at give adgang til en server

Hvem skulle bede jer om adgang til en server?

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Skrevet kl. 19:55

Hej Karsten.

Mange tak for god feedback! 

Er der i hele taget et marked for jeres produkt? Tager de fleste hostingudbydere ikke backup af deres kunders hjemmesider.

---------------------------------------------------------
Ja der er et marked. Det er rigtigt at de fleste hostingudbydere tager backups, men der er stadig nogle iblandt, som ikke gør. Og selvom udbydere tager backups skal man ikke stole alt for meget på dem.

I de fleste betingelser er der nemlig den dejlige (eller ikke) betingelse at udbyderne ikke står til ansvar for hvis der ikke er en backup, eller den ikke virker.

Desuden er der talrige eksempler på, at der har opstået en misforståelse mellem udbyder og kunde, og så vil udbyder ikke udlevere backups.

Og så er vi slet ikke gået ind i alle dem, hvor firmaer lover backups uden at tage dem, osv., osv.

Konklusionen er at man altid skal have en backup selv. Og hvorfor så ikke automatisere det?
--------------------------------------------------

Kasper Toft Braun:

Hvem skulle bede jer om adgang til en server?

-------------------------------------------------------
Eventuelle myndigheder, som har brug for det hvis der er sandsynlighed for at vi opbevarer data, som ikke er lovligt (som vi overhovedet ikke kigger efter fordi hvis vi kigger efter vores data for at se om noget er lovligt eller ej skal vi skrive det i vores privatlivspolitik, og så står vi til ansvar hvis der er noget vi ikke har fanget - selvom det er blevet uploadet 1 sekund efter vi lige har kigget)

Mvh

Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29

Jeg tager ftp backup af mine kunders webhoteller og har en daglig, ugentlig og månedlig backup af alt.

At stille spørgsmål ved den service er et meget dårligt salgsargument og rigtig dårlig stil. Slå i stedet på ekstra sikkerhed i en ekstra backup.

Er du sikker på du kender omfanget af jeres erstatningsansvar, hvis i ikke fraskriver jer de værste uheld i jeres salgsbetingelser, og i derimod garanterer en backup. Og hvis i ikke har et Aps eller A/S er det jer personligt der hæfter kollektivt. Er i uheldige, får i gæld resten af jeres liv, hvis det går totalt galt.

Der er vel ikke behov for at have retningslinier for, hvis politiet banker på med en dommerkendelse. Men her bør i igen fraskrive jer ansvar i jeres salgsbetingelser.

I bør også oplyse firmanavn, adresse, telefonnr og cvrnr. på jeres hjemmeside. Jeres hjemmeside / produkt er ikke troværdigt, hvis i ikke fortæller hvem der står bag, og hvordan man kommer i kontakt med jer.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Skrevet kl. 13:52
Jeg tager ftp backup af mine kunders webhoteller og har en daglig, ugentlig og månedlig backup af alt.

At stille spørgsmål ved den service er et meget dårligt salgsargument og rigtig dårlig stil. Slå i stedet på ekstra sikkerhed i en ekstra backup.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
At vi siger der er nogle der ikke gør det er jo ikke ensbetydende med alle ikke gør det. Vi er klar over at der er
rigtig mange, som investerer rigtig meget tid og rigtig mange penge i, at deres kunder ikke skal miste deres data.

At der er nogle der ikke kan finde ud af det er en kendsgerning, som man bliver nødt til at se i øjnene.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er du sikker på du kender omfanget af jeres erstatningsansvar, hvis i ikke fraskriver jer de værste uheld i jeres salgsbetingelser, og i derimod garanterer en backup. Og hvis i ikke har et Aps eller A/S er det jer personligt der hæfter kollektivt. Er i uheldige, får i gæld resten af jeres liv, hvis det går totalt galt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siden vi opbevarer vores data i flere forskellige datacentre på flere forskellige kontinenter i flere forskellige lande
med forskellige frister for hvornår filerne bliver slettet (så vi kan nå at gribe ind hvis der skulle ske en software
fejl) så mener jeg vi er rimeligt sikret.

Det er klart at firmaerne bliver nødt til at fraskrive sig noget ansvar, men hvis jeg var host ville jeg da have det
rigtig dårligt med at have lovet backups og så den var ugyldig, eller den af andre årsager ikke kunne bruges.

I det tilfælde ville de kunder der var berørte i mange tilfælde miste flere års arbejde medmindre de selv har en backup
der virker. Så hvis der er en hardwarefejl, og backuppen fejler, så er det vel ikke urimeligt at spørge om det kan være
rigtigt at man kan stole 100 % på sin hosts backup?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Der er vel ikke behov for at have retningslinier for, hvis politiet banker på med en dommerkendelse. Men her bør i igen fraskrive jer ansvar i jeres salgsbetingelser.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Selvfølgelig. Det er bare vigtigt for os at hvis politiet banker på døren med en dommerkendelse - at vi så effektivt
som muligt kan hjælpe dem, så vi ikke skal have en del af vores backups offline i en længere periode.

Vi vil selvfølgelig så kopiere data fra en anden lokation, men det tager tid, og koster penge at bringe en server mere online.

Desuden ville politiet så sandsynligvis bede os tage den server offline da den så også kommer under mistanke. Det er derfor vigtigt at vi så hurtigt som muligt kan finde ud af om der er noget om snakken - hvis der er - slette brugeren og komme videre.

Ellers få serveren tilbage så hurtigt som muligt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I bør også oplyse firmanavn, adresse, telefonnr og cvrnr. på jeres hjemmeside. Jeres hjemmeside / produkt er ikke troværdigt, hvis i ikke fortæller hvem der står bag, og hvordan man kommer i kontakt med jer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ligesom det står i WHOIS vil det også fremgå af hjemmesiden.

Desuden tak for jeres feedback - det er virkelig nogle gode spørgsmål I kommer med! Mvh Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:15

Det er fint i har det tekniske på plads, men du skal også huske på, at der er noget der hedder økonomi. Mange firmaer kommer i løbet af deres levetid i økonomiske vanskeligheder. Hvis i skulle være så uheldige at gå "konkurs", ville det være lidt kedeligt, hvis i samtidig løb ind i et erstatningsansvar med personlig hæftelse.

Min tanke: Kassen er tom, så i kan ikke betale jeres host, og der står en masse kunder, der vil have deres backup. De følgende kunder kræver efterfølgende erstatning. 

En anden tanke: Der er et ukendt sikkerhedshul i den software i benytter. Jeres servere bliver hacket og alt slettet.

Det er kun for at hjælpe. I skal passe på med at love for meget, for i kan ikke sikre jer mod alt.

Når firmaer fraskriver sig ansvar i deres salgsbetingelser, er det ikke for give en dårlig service, men for at sikre sig imod en konkurs som følge af et kæmpe erstatningsansvar pga. af en uheldig og uforudset hændelse.

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Skrevet kl. 16:32
Det er fint i har det tekniske på plads, men du skal også huske på, at der er noget der hedder økonomi. Mange firmaer kommer i løbet af deres levetid i økonomiske vanskeligheder. Hvis i skulle være så uheldige at gå "konkurs", ville det være lidt kedeligt, hvis i samtidig løb ind i et erstatningsansvar med personlig hæftelse.

Min tanke: Kassen er tom, så i kan ikke betale jeres host, og der står en masse kunder, der vil have deres backup. De følgende kunder kræver efterfølgende erstatning.

En anden tanke: Der er et ukendt sikkerhedshul i den software i benytter. Jeres servere bliver hacket og alt slettet.

Det er kun for at hjælpe. I skal passe på med at love for meget, for i kan ikke sikre jer mod alt.

Når firmaer fraskriver sig ansvar i deres salgsbetingelser, er det ikke for give en dårlig service, men for at sikre sig imod en konkurs som følge af et kæmpe erstatningsansvar pga. af en uheldig og uforudset hændelse.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja. Vi er også taknemmelige for de gode spørgsmål og den gode hjælp :) De fleste firmaer fraskrive sig ansvaret pga. uforudsete hændelser, men jeg har også set nogle, hvor de slet ikke har implementeret backup selvom de har lovet det højt og helligt på deres salgsside.

Og så er der jo bare nogle kunder der står tilbage og tænker lidt på hvordan de så får deres data... Jeg takker for informationen du har givet os! Mvh Kristoffer og Kasper

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)