Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække 50% fra i regnskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan gør man rent regnskabsteknisk når der er købt et produkt der skal bruges både privat og i firmaøjemed (der er tale om en computer). Jeg har hørt at det er muligt at trække halvdelen gennem regnskabet - forbruget vil ca. være 50/50
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mai

der er delvist momsfradrag for varer til erhverv og privat. 

Du kan kun fratrække momsen fra den del af varen, der bruges i forbindelse med din virksomhed. Du skal foretage et skøn af din vares fordeling mellem erhvervsmæssigt brug og privat brug. Håber du kan se hvad jeg mener med min forklaring, når din virksomhed køber varer kan det trækkes fra i momsregnskabet.

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit hurtige svar! :-) Du har vidst lidt mere styr på begreberne end mig :-b

Jeg er ikke noget haj til regnskab så:
Hvordan gør jeg det rent regnskabsteknisk? Jeg formoder det er lidt anderledes end normalt når der bogføres?
Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke længere nogen skattemæssige problemer med at anvende en firmabetalt computer i privat øjemed.

Så i princippet behøver du ikke gøre noget men kan trække hele computeren fra da den jo så tilhører firmaet.

Det gør det også meget lettere når/hvis den en dag skal sælges.

Hvis du gerne vil nøjes med halvdelen så bare bogfør halfdelen af beløbet på fakturaen og lav en note på fakturaen hvorfor kun 50% er bogført.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak! Så kan jeg gå på weekend ;-)
Håber at I får en fantastisk weekend.
Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Mai

 

Her er lige en lille bogføringsvejledning baseret på at du køber en computer til 10.000 kr:

Kredit: bankkontoen: 10.000 kr.

Debet: indgående moms: 1.000 kr.

Debet: småanskaffelser (omkostningskonto): 9.000 kr.

 

Som skrevet af en anden skal du tage momsfradrag ud fra et skøn over din anvendelse erhvervsmæssigt. På en computer til 10.000 kr. er der 2.000 kr. i moms. Regner du med at anvende den 50 % erhvervsmæssigt vil det sige du kun kan trække de 1.000 kr. fra i moms.

Restbeløbet bogfører du blot på "småanskaffelser" eller hvilken anden omkostningskonto du har der giver mest mening.

 

Skattemæssigt vil der være straksfradrag for din computer så lang tid den koster under 12.300 kr.

Tilmeldt 19. Oct 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Møller:
Hvis du gerne vil nøjes med halvdelen så bare bogfør halfdelen af beløbet på fakturaen og lav en note på fakturaen hvorfor kun 50% er bogført.

 

Øøøh, blander du ikke det begrænsede momsfradrag sammen med skat..? Jeg mener hun såvel bogføringsmæssigt som skattemæssigt kan trække hele computeren fra (minus den "ikke-fradragsberettigede" andel af momsen).

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)