Hej Aminoer, Jeg har et spørgsmål. Hvis man har en vare i en webshop, den er ikke special fremstillet til kunden, skal man så ikke yde returret uansert hvad? Jeg er selv ved at lave ens hop, og der vil være nogle enkelte varer som er bestillingsvarer, men skal bare vide hvad man kan og ikke kan. Jeg har set mange butikker i deres handelsbetinglerser skrive de ikke tager bestillingsvarer retur. Jeg prøver at skrive til et par stykker for at høre hvordan de forholder sig til forbrugerombudsmandens tekst http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/fortrydelsesretvejl/oplysninger For bestillingsvarer – varer, der bestilles hjem, men ikke tilpasses til forbrugeren - gælder de almindelige regler om fortrydelsesret. Her kan fortrydelsesretten således ikke begrænses ved et forudgående samtykke. Jeg får så et svar fra en webshop som skriver således, kan man virkelig gøre sådan i den virkelig verden, elelr kan man bare bestille og så tage kampen bagefter? Der er 3 situationer/varegrupper, hvor vi praktiserer denne regel: 1) Møbler 2) Tapeter og stof 3) Særlige genstande, som ligger uden for vores normale sortiment
ad 1) Hvis du f.eks. vælger at bestille et Oliver klædeskab til 7.999,- kr., så har vi dels noget ekstra arbejde ved at bestille 1 stk. møbel fremfor at varen bestilles sammen med vores øvrige varebestilling hos Oliver. Herudover, koster det koster os et væsentligt beløb,- kr. at få møblet leveret til vores forretning, og så koster forsendelsen til kunden i gennemsnit 600 kr., hvor vi tager 295 kr. for leverancen. Hvis du så fortryder dit køb inden du har samlet skabet, så foreskriver reglerne, at vi skal tilbagebetale det fulde købsbeløb . dvs. varens pris + leveringsomkostningerne på 295,- kr. Dvs. at vi har ekstra arbejde med at håndtere returforsendelse og vi skal så også kalkulere med at have dette skab på lager. Samlet set er der en betydelig omkostning for os ved tage sådan en vare retur. Hvis du fortryder købet efter samling, så er situationen en anden - da vi ikke længere kan tillade os at sælge skabet til fuld pris (som et nyt skab) og det vil nok ikke være muligt at returnere det i væsentlig samme stand (som det kræves.). Vi kan ikke returnere varer til vores leverandør. ad 2) Tapetruller produceres i forskellige produktionsgange og derfor har hver produktion sit batch-nr. Tapeter, som er produceret i samme batchnr. passer sammen. Der kan være små afvigelser fra produktion til produktion. Hvis du bestiller 4 ruller og sender 2 retur, så har vi dem på lager i en uvis tid, indtil næste kunde bestiller samme tapet som dig. Hvis der er gået 1/2 år, så er der med sikkerhed et nyt batch-nr. for nye tapeter. Hvis næste kunde så bestiller 4 ruller så kan vi ikke sælge de 2 på lager og 2 fra det nye batchnr. Vi er nødt til at bestille 4 helt nye ruller. Herudover koster det ca. 150 kr. for hver tapetforsendelse fra produktionsted til os. 3) Særlige genstande kan f.eks. være møbler fra en leverandør, som vi ikke normalt fører, men som vi tager hjem til en kunde på bestilling, som en service. Det kan f.eks. være et tæppe (til voksne) fra Designers Guild. Skal vi tage dette retur, så er der ikke mange chancer for os at sælge dette tæppe - i hvert fald ikke uden direkte tab. Så kan man straffe sin evt. kunde for at have højere omkostninger til fragten, ikke kan levere tilbage til deres leverandør osv? Eller må man som webshop æde den i sidste ende? |
Ganske enkelt så må du jo bare lade være med at skaffe specialvare til dine kunder.